Smak Pho

Plakat

Smak Pho

reżyseria: Marko Bobrik
scenariusz: Mariko Bobrik
obsada: Lena Nguyen, Thang Long Do, Aleksandra Domańska, Bogusława Pawelec, Gia Khai Ton
produkcja: 2019, Polska, Niemcy
czas trwania: 84'
wersja językowa: polski, wietnamski

Dziesięcioletnia Maja ukrywa przed kolegami z klasy tradycyjne drugie śniadanie, które co rano przygotowuje jej tata – wietnamski kucharz, wybitny specjalista od zupy pho, starający się znaleźć własną drogę w gnającej do przodu warszawskiej rzeczywistości. Kiedy jego wieloletni szef wróci do rodzinnego kraju, bohater będzie musiał się zmierzyć z wymaganiami nowego właściciela restauracji: opanowanie kolejnych umiejętności kulinarnych to jednak znacznie mniejsze wyzwanie niż samodzielne wychowywanie coraz bardziej dorosłej i niezwykle spostrzegawczej córki.
Mariko Bobrik ubiera skrzącą się subtelnym humorem polsko-wietnamską historię w kadry przywodzące na myśl klasyczne japońskie kino. Zgaszone barwy oddają aurę zimowego miasta – oprószonych śniegiem szarych chodników i wnętrz wypełnionych ciepłym światłem. Poprzez zwykłe przedmioty, drobne gesty reżyserka opowiada o złożonych emocjach i pragnieniach bohaterów. Daje widzom wgląd w życie wietnamskiej społeczności Warszawy, choć jej film to historia znacznie bardziej uniwersalna. Ciepły portret małej rodziny to wzruszający esej o bliskości i wyobcowaniu, małych radościach i upartym dążeniu do celu.

Amazing Grace: Aretha Franklin

Plakat

Amazing Grace: Aretha Franklin

reżyseria: Sydney Pollack, Alan Elliott
obsada: Aretha Franklin, James Cleveland, Southern California Community Choir, Mick Jagger, Sydney Pollack, Charlie Watts
produkcja: 2019, USA
czas trwania: 89'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami

Amerykańska Królowa Soul i autorka tekstów, Aretha Franklin, nagrywa album gospel pt. „Amazing Grace”, na żywo w New Temple Missionary Baptist Church w Los Angeles , podczas dwóch styczniowych nocy w 1972 roku. Śpiewając głównie do afroamerykańskiej publiczności, towarzyszy jej chór wspólnotowy południowej Kalifornii pod dyrekcją Aleksandra Hamiltona. James Cleveland występuje wraz z Arethą i akompaniuje jej na fortepianie. Podczas drugiej nocnej sesji, na widowni zagościli Mick Jagger i Charlie Watts , ktorzy kończyli właśnie w LA swój album Exile on Main St. Krytyk muzyczny Jordan Hoffman uważa, że zmiany w utworach z tej płyty, takich jak „Shine a Light” i „Let It Loose” zostały bezpośrednio zainspirowane wizytą na tym występie. „Amazing Grace” stał się najlepiej sprzedającym się albumem gospel wszechczasów, ugruntował pozycję Arethy Franklin jako niekwestionowanej Królowej Soul oraz stał się przełomowym momentem dla historii muzyki amerykańskiej na tle przemian społecznych w tym kraju na początku lat 70 ubiegłego wieku. Obraz nigdy dotychczas nigdzie nie prezentowany, nazywany Świętym Graalem, można teraz, po 46 latach od powstania, podziwiać, cofając się w czasie i doświadczając wspaniałych muzycznych wzruszeń, jakich nie dostarczył jak dotąd żaden muzyczny film dokumentalny. Prawdziwy muzyczny skarb!

Iłowajsk 2014 / Іловайськ 2014. Батальйон Донбас

Plakat

Iłowajsk 2014 / Іловайськ 2014. Батальйон Донбас

reżyseria: Iwan Tymczenko
obsada: Taras Kostanczuk, Anastasiia Renard, Rusłan Sokilnyk, Sergij Działyk
produkcja: 2019, Ukraina
czas trwania: 120'
wersja językowa: ukraiński, rosyjski, angielski

Dowódca szturmowej grupy batalionu "Donbas" Biszut, zraniony w walce za Iłowajsk, cudem zostaje żywy w okupowanym mieście. Poszukuje go komendant Iłowajska rosyjski oficer Runkow, dla którego ta wojna przekształciła się na osobistą tragedię. Pragnie on nie sprawiedliwości lecz zemsty.
Budżet filmu wyniósł 33 mln hrywien (blisko 1,1 mln euro) i w całości został pokryty z prywatnych pieniędzy bez wsparcia Ukraińskiej Agencji Filmowej, Ministerstwa Kultury Ukrainy czy Ukraińskiej Fundacji Kulturalnej. Nad scenariuszem filmu pracował dziennikarz i pisarz Mychajło Brynych, który ponad dwa lata pisał go na podstawie licznych materiałów prasowych i realnych historii weteranów-ochotników biorących udział w operacji wyzwolenia Iłowajska. Film został nakręcony w 2018 roku pod Kijowem.
Po seansie spotkanie z Tarasem Kostanczukiem - odtwórcą roli dowódcy szturmowej grupy batalionu "Donbas" Biszuta, ukraiński społecznik, kierownik NGO uczestników bojowych działań "Sarmata", dowódca szturmowej grupy ochotnika batalionu "Donbas" (2014 r.) zdemobilizowany wiosną 2015 roku.

Командир штурмової групи батальйону «Донбас» Бішут, поранений у бою за Іловайськ, дивом лишається живий в окупованому місті. Його розшукує призначений комендантом Іловайська російський офіцер Рунков, для якого ця війна перетворилася на особисту трагедію, і він жадає не справедливості, а помсти.
Загальний кошторис фільму склав 33 млн грн (близько €1,1 млн) й складався виключно з приватних грошей без будь-якої підтримки Держкіно, Мінкульту чи УКФ.
Над сценарієм фільму працював журналіст і письменник Михайло Бриних, який більше двох років створював його на основі численних матеріалів в пресі і реальних історій ветеранів-добровольців, які брали участь в операції зі звільнення Іловайська. Зйомки фільму пройшли у 2018 році під Києвом.

Sala samobójców. Hejter

Plakat

Sala samobójców. Hejter

reżyseria: Jan Komasa
scenariusz: Mateusz Pacewicz
obsada: Maciej Musiałowski, Vanessa Aleksander, Agata Kulesza, Danuta Stenka
produkcja: 2020, Polska
czas trwania: 135'
wersja językowa: polski

„Hejter” jest stosunkowo luźną kontynuacją nakręconej niemal dekadę temu „Sali samobójców”. Znajomość pierwszej części, świadomość fabularnych wydarzeń i psychologicznych mechanizmów, pozwala wejść głębiej w świat bohaterów „Hejtera”. Zanurzyć się w przedstawionej na ekranie rzeczywistości, której daleko do dokumentalnego odtwarzania współczesnej Polski, ale która jest na tyle bliska realiom, że widzowie będą mogli przejrzeć się w niej niczym w cyfrowym zwierciadle.

Główny bohater filmu, Tomek Giemza (Maciej Musiałowski) – podobnie jak Dominik Santorski, bohater pierwszej części „Sali Samobójców” – jest wrażliwym, dość skrytym chłopakiem, który swobodnie porusza się w świecie cyfrowych pozorów, podwójnych tożsamości i wirtualnych afrodyzjaków. Dzięki protekcji zamożnych warszawiaków, Zofii i Roberta Krasuckich (Danuta Stenka i Jacek Koman), udało się mu uciec od szarej egzystencji na polskiej prowincji wprost na prestiżowe studia prawnicze i potencjalnie w ramiona łowców talentów. Giemza błyskawiczne uczy się sztuki przetrwania w nowych realiach. Staje się produktem swoich czasów, a Internet zaczyna wykorzystywać jak wirtualną scenę, którą zapełnia ludzkimi marionetkami.

Prawda

Plakat

Prawda

reżyseria: Hirokazu Koreeda
scenariusz: Hirokazu Koreeda, Léa Le Dimna
obsada: Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke, Ludivine Sagnier
produkcja: 2019, Francja, Japonia
czas trwania: 106'

Fabienne (Catherine Deneuve) to wielka gwiazda kina i królowa męskich serc. Wkrótce po tym jak aktorka publikuje swoje intymne wspomnienia, jej córka Lumir (Juliette Binoche) przybywa z Nowego Jorku do Paryża z mężem (Ethan Hawke) i dzieckiem. Ponowne spotkanie matki i córki szybko zmienia się w zaciętą konfrontację. W jej trakcie miłość zderzy się z dawnymi urazami, a tajona przez lata prawda w końcu ujrzy światło dzienne.

Film otwarcia 76. Festiwalu w Wenecji. Najnowsze dzieło zdobywcy Złotej Palmy, nominowanego do Oscara Hirokazu Koreedy („Złodziejaszki”) i równocześnie pierwszy film w karierze reżysera nakręcony poza granicami ojczystej Japonii. W gwiazdorskiej obsadzie produkcji: ikona francuskiego kina Catherine Deneuve, zdobywczyni Nagrody Amerykańskiej Akademii Juliette Binoche, czterokrotnie nominowany do Oscar Ethan Hawke oraz laureatka Srebrnego Niedźwiedzia Ludivine Sagnier. „Prawda” to mistrzowsko zagrana, intymna opowieść o poszukiwaniach prawdy, miłości i rodzinnego szczęścia.