Wim Wenders
Wim Wenders
Dokument
Niemcy, Włochy, Francja
93'
Angielski, niemiecki z polskimi napisami
Anselm Kiefer, Daniel Kiefer, Anton Wenders
Gość specjalny ꟾ Special guest – Kinga Gorak
Prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera. Po pamiętnej Pinie Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe, dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i zrealizowane w 3D ujęcia z gigantycznej pracowni pod Paryżem składają się na obraz człowieka walczącego z piętnem czasów i powojenną zbiorową amnezją.
Urodzony w 1945 roku Anselm Kiefer, uczeń Josepha Beuysa, upomina się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, podobnie jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po ogromnym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Konstrukcja i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te ambiwalentne fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z uznanym artystą.
A portrayal of a German artist named Anselm Kiefer presented in Cannes. After the memorable Pina, Wim Wenders offers yet another immersive film experience, thanks to which we can enter the world of the artist and his works. Fictionalized scenes, archive footage and 3D shots from a gigantic workshop near Paris constitute a portrayal of a man struggling with the imprint of time and post-war collective amnesia.
Born in 1945, a student of Joseph Beuys, Anselm Kiefer in his works calls for remembering Germany`s difficult past, much like Heinrich Böll did in literature. Wenders wanders with his camera across a huge space in the French Barjac – an art studio and an exhibition subject to entropy. Construction and deconstruction, myth and fact, testimony and obscurity – these ambivalent fascinations are apparent in multi-storey towers or underground tunnels Kiefer creates. At the same time the director allows himself to make a tender film gesture – the meeting of a young Anselm (portrayed by Wenders` cousin) with the renowned artist.