Dyskusyjny Klub Filmowy - Focus na reżyserię

Parasite

Plakat filmu Parasite

Parasite

reżyseria: Bong Joon-ho
scenariusz: Bong Joon-ho
obsada: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam
produkcja: 2019, Korea Południowa
czas trwania: 132'

Absolutny wizjoner! Nikt inny nie kręci tak dobrych filmów rozrywkowych jak on - mówi o reżyserze „Parasite” Quentin Tarantino, jeden z jego największych fanów. Potwierdził te słowa tegoroczny Festiwal w Cannes, gdzie w walce o Złotą Palmę „Parasite” Bong Joon-ho pokonał „Pewnego razu… w Hollywood”, oczarowując jury, światową krytykę i publiczność. „Parasite” to mistrzowska i trzymająca w napięciu opowieść, w której czworo ludzi bez przyszłości wpada na pomysł przekrętu doskonałego. Kierowca bez pracy, gospodyni bez domu, student bez kasy i dziewczyna bez perspektyw wspólnie stworzą perfekcyjny plan: jak w najkrótszym czasie stać się kimś i zająć miejsce bogaczy. W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i zawalczą o siebie. Nawet, jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między tym, co jeszcze dozwolone, a tym, co absolutnie zabronione. Bong Joon-ho pokazuje, że prawie każdy marzy o lepszym życiu, awansie i szansie na sukces. Ale tylko niektórzy – dzięki nieposkromionej wyobraźni i braku skrupułów – są w stanie po to wszystko sięgnąć. „Parasite” to pełen dzikiego humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji thriller o ludziach, którzy nigdy nie mieli się spotkać – biednych i bogatych, tych naprawdę uprzywilejowanych i tych zepchniętych do rynsztoków. Nowy film twórcy przebojów „Okja” i „Snowpiercer: Arka przyszłości” to wielki hit światowego kina i prawdziwy filmowy rollercoaster.

Na noże

Plakat filmu Na noże

Na noże

reżyseria: Rian Johnson
scenariusz: Rian Johnson
obsada: Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Toni Collette
produkcja: 2019, USA
czas trwania: 130'

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 24. maja

Słynny autor powieści kryminalnych Harlan Trombley zostaje znaleziony martwy w swej posiadłości dzień po 85-tych urodzinach. Śledztwo prowadzi równie elegancki, co dociekliwy detektyw, Benoit Blanc. Dzień przed fatalnym zejściem Trombleya w jego posiadłości odbyła się huczna uroczystość z udziałem całej jego, dość szczególnej, rodziny. Detektyw Blanc podejrzewa wszystkich, łącznie z najbardziej oddaną służącą denata. Z determinacją i wprawą przedziera się przez sieć rodzinnych zależności, zawiści, wzajemnych oskarżeń i finansowych oczekiwań. Motyw ma tu każdy, jak to w rodzinie. Okazji podczas urodzin seniora rodu nie brakowało także nikomu, ale sprawca może być tylko jeden. Zamknięci w luksusowej posiadłości, poddani nieszablonowym metodom śledczym Blanca, bliscy Trombleya zmuszeni są do podjęcia morderczej gry, której wynik pozostanie do ostatniej chwili zagadką.

Tylko kochankowie przeżyją

Plakat filmu Tylko kochankowie przeżyją

Tylko kochankowie przeżyją

reżyseria: Jim Jarmush
obsada: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Mia Wasikowska, John Hurt
produkcja: 2013, Rumunia, Francja
czas trwania: 120'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami

Inauguracja Dyskusyjnego Klubu Filmowego - Filmowi Ekscentrycy

Tilda Swinton, Tom Hiddleston i Mia Wasikowska w czarnej komedii outsidera światowego kina Jima Jarmuscha, twórcy „Broken Flowers”, „Truposza” i „Ghost Doga”, który tym razem zdaje się mówić – tylko ci, którzy potrafią kochać, przetrwają. Bohaterowie „Tylko kochankowie przeżyją” są wampirami zmęczonymi setkami lat życia i zdegustowanymi tym, jak rozwinął się świat. Ale wciąż czującymi do siebie miłość.

Adam (Hiddleston), jest unikającym rozgłosu i słonecznego światła undergroundowym muzykiem z Detroit. Kiedy popada w depresję, z Tangeru przyjeżdża do niego po długiej rozłące ukochana Ewa (Swinton). Jednak spokojne życie pary, która odrzuciła nagryzanie śmiertelników i woli przyjmować pokarm w postaci lodów z krwi, zostanie wystawione na próbę, kiedy dołączy do nich nieobliczalna i wygłodniała siostra Ewy – Ava (Wasikowska).

O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu

Plakat filmu O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu

O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu

reżyseria: Ana Lily Amirpour
scenariusz: Ana Lily Amirpour
obsada: Sheila Vand, Arash Marandi, Dominic Rains
produkcja: 2014, USA
czas trwania: 104'

Hipnotyczna i cudownie oryginalna love story o dwóch pokrewnych duszach – samotnej, nieśmiałej wampirzycy i przystojnym śmiertelniku, których drogi krzyżują się w ciemnym zaułku Bad City. Czarno-białe gatunkowe szaleństwo i najpiękniejszy film o wampirach, jaki kiedykolwiek powstał.

Kiedy w zepsutym do szpiku kości Bad City piękna i samotna wampirzyca spotyka jedynego uczciwego mężczyznę w mieście, staje się jasne, że nic już nigdy nie będzie takie samo. Ale czy w miejscu, gdzie przestępczość, narkotyki i prostytucja są na porządku dziennym, może narodzić się prawdziwa miłość? I czy szlachetna krwiopijczyni, która nocami na deskorolce w tradycyjnym irańskim czadorze wymierza sprawiedliwość w zdegenerowanym mieście, odnajdzie szczęście u boku przystojnego śmiertelnika?

Obraz, który oczarował recenzentów prestiżowych magazynów filmowych i widzów na całym świecie. Po światowej premierze na festiwalu Sundance Ana Lily Amirpour – scenarzystka i reżyserka – została okrzyknięta prawdziwą sensacją kina zagranicznego. Jej debiutancki obraz to oryginalna i wyjątkowa zabawa filmowymi gatunkami – od wampirycznego horroru przez romantyczną historię miłosną po irański western. Film, który zachwyca wysmakowanymi wizualnie zdjęciami, psychodeliczną muzyką oraz tytułową rolą Sheili Vand, uznano za jeden z najciekawszych debiutów 2014 roku.

Kawa i papierosy

Plakat filmu Kawa i papierosy

Kawa i papierosy

reżyseria: Jim Jarmusch
scenariusz: Jim Jarmusch
obsada: Roberto Benigni, Steven Wright, Joie Lee, Cinqué Lee, Steve Buscemi, Iggy Pop, Tom Waits
produkcja: 2003, USA
czas trwania: 93'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami

11 etiud przy stolikach z kawą i papierosami. W swoich - często improwizowanych – nowelkach, Jarmusch pozwala spotkać się na chwilę bohaterom, ale i aktorom. Przy kawiarnianych stolikach zatrzymują się na chwilę m.in. Tom Waits i Iggy Pop, Steve Coogan i Alfred Molina, Bill Murray z raperami RZA i GZA, Cate Blanchett z… Cate Blanchett, by pogadać o medycynie alternatywnej, wspólnych przodkach, Elvisie Presley’u, czy latach XX w Paryżu. Ten realizowany z doskoku, przez kilkanaście lat, najbardziej znany film Jarmuscha, ma w sobie fantazję, lekkość i humor. Komediowe, czarno-białe scenki trwają dokładnie tyle, ile zajmuje wyskoczenie na dymka czy wypicie filiżanki czarnego naparu.

Człowiek, który zabił Don Kichota

Plakat filmu Człowiek, który zabił Don Kichota

Człowiek, który zabił Don Kichota

reżyseria: Terry Gilliam
scenariusz: Terry Gilliam
obsada: Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Olga Kurylenko, Joana Ribeiro, Óscar Jaenada
produkcja: 2018, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia
czas trwania: 137'
wersja językowa: Angielski, hiszpański z polskimi napisami

Znudzony reżyser reklam (Adam Driver) zostaje wysłany na plan filmowy do Hiszpanii. Na skutek zaskakującego zbiegu wydarzeń trafia do małej wioski, gdzie jeden z mieszkańców (Jonathan Pryce) żyje w przekonaniu, że jest… Don Kichotem. Obu bohaterów połączy wkrótce seria zwariowanych przygód, które jednemu z nich pozwolą przewartościować swoje życie, a drugiemu zrealizować pozornie nierealne marzenia.

„Człowiek, który zabił Don Kichota” – zwariowana komedia, a jednocześnie legendarny projekt współtwórcy „Latającego cyrku Monty Pythona” – wreszcie na dużym ekranie.

Johnny Depp, Ewan McGregor, Jack O’Connell, Robert Duvall, Michael Palin… to oni pracowali nad projektem marzeń Terry’ego Gilliama, któremu niepokorny reżyser („Monty Python i Święty Graal”, „Brazil”, „12 małp”, „Fisher King”, „Parnassus”) poświęcił 25 lat życia. Niejednokrotnie przeciwności losu krzyżowały jego plany i przerywały produkcję. Jednak Gilliam okazał się być nie tylko szalonym wizjonerem, ale i człowiekiem wielkiego uporu: pod koniec 2017 padł ostatni klaps na planie filmu.

Moon

Plakat filmu Moon

Moon

reżyseria: Duncan Jones
scenariusz: Duncan Jones
obsada: Sam Rockwell, Kevin Spacey
produkcja: 2009, Nathan Parker
czas trwania: 97'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in Eglish with polish subtitles

"Moon" to bardzo skromny film rozgrywający się w zamkniętej przestrzeni księżycowej bazy wydobywczej. Mieszka w niej i pracuje Sam Bell (Sam Rockwell), robotnik kontraktowy, który za dwa tygodnie, po trzech latach spędzonych na satelicie, ma powrócić na Ziemię. Powinien być szczęśliwy i niecierpliwie czekać na godzinę zero, jednak właśnie zaczynają się z nim dziać dziwne rzeczy. Pierwszym symptomem są wzrokowe i słuchowe omamy. Doprowadzą one do wypadku, który powinien się zakończyć jego śmiercią. Bohater został jednak uratowany i odkrył, że na stacji nie jest sam. Drugi mieszkaniec, jego następca, jest tak charakterystyczną osobą, że wywróci do góry nogami świat, w który Sam wierzył. Pozostaje mu już tylko odkryć, kim jest naprawdę...

Spragnieni miłości

Plakat filmu Spragnieni miłości

Spragnieni miłości

reżyseria: Wong Kar Wai
scenariusz: Wong Kar Wai
obsada: Tony Chiu-Wai Leung, Maggie Cheung, Siu Ping-Lam
produkcja: 2000, Hongkong, Chiny
czas trwania: 98'

Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.

Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii - tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było.

Disaster Artist

Plakat filmu Disaster Artist

Disaster Artist

reżyseria: James Franco
scenariusz: James Franco
obsada: James Franco, Dave Franco, Seth Rogen, Alison Brie, Bryan Cranston, Zac Efron
produkcja: 2017, USA
czas trwania: 103'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 26. kwietnia

Historia spotkania i wczesnej przyjaźni Tommy'ego Wiseau oraz Grega Sestero - aktorów kultowego "The Room", który został okrzyknięty najgorszym filmem świata.

Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun

Plakat filmu Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun

Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun

reżyseria: Wes Anderson
scenariusz: Wes Anderson
obsada: Timothée Chalamet , Benicio del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Bill Murray
produkcja: 2021, Niemcy, USA
czas trwania: 108'

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 21. czerwca

Po śmierci Arthura Howitzera Juniora, pochodzącego z Kansas, cenionego redaktora popularnego amerykańskiego magazynu „Kurier Francuski”, z siedzibą w Ennui-sur-Blasé we Francji, zespół redakcyjny zbiera się w celu napisania nekrologu. Wspomnienia o Howitzerze składają się na cztery opowieści: „Reporter na rowerze” opisujący podejrzane dzielnice miasta; „Konkretne arcydzieło” o niepoczytalnym malarzu, jego strażniczce i muzie oraz pazernych marszandach; „Poprawki do manifestu” dokumentujące miłość i śmierć na barykadach podczas buntu studenckiego; oraz „Prywatna jadalnia komisarza” - pełna napięcia historia o narkotykach, porwaniach i wyrafinowanej kuchni.

Buntownik bez powodu

Plakat filmu Buntownik bez powodu

Buntownik bez powodu

reżyseria: Nicholas Ray
scenariusz: Irving Shulman, Stewart Stern
obsada: James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo
produkcja: 1955, USA
czas trwania: 111'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in Eglish with polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego

W jednej ze swoich najlepszych i najbardziej charakterystycznych ról James Dean wciela się w postać Jima Starka, którego samotność, frustracje oraz wściekłość odwzorowywały uczucia ówczesnych, powojennych nastolatków.
Film opowiada o młodości, o trudnym dorastaniu i o poszukiwaniu własnej tożsamości. Jim jest uczniem szkoły średniej, marzy o wstąpieniu do młodzieżowego gangu. Rodzice Jima uosabiają wszystko, czym on gardzi; ojciec jest zbyt słaby, matka nadopiekuńcza. Jim chce być kimś, chce zyskać uznanie w oczach rówieśników i narzeczonej.

Łowca androidów

Plakat filmu Łowca androidów

Łowca androidów

reżyseria: Ridley Scott
scenariusz: Hampton Fancher, David Webb Peoples
obsada: Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Edward James Olmos, Daryl Hannah
produkcja: 1982, Honkong, USA, Wielka Brytania
czas trwania: 117'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

"Łowca androidów" przenosi nas w niedaleką przyszłość. Los Angeles, listopad 2019 roku. Na Ziemię przybywa grupa replikantów typu Nexus 6 - humanoidalnych androidów, które po krwawym buncie na pozaziemskiej kolonii starają się dotrzeć do swojego konstruktora. Nie mają zbyt wiele czasu. Ich czas życia wynosi zaledwie cztery lata, a okres ten przedłużyć może jedynie ich stwórca. Replikanci mają jednak zakaz przebywania na Ziemi. Kiedy jeden z nich zabija doświadczonego łowcę androidów - Holdena, policja prosi o pomoc Ricka Deckarda (Harrison Ford) - emerytowanego łowcę uważanego za mistrza w swoim fachu. Deckard staje przed największym wyzwaniem w swojej karierze.

"Jeden z najlepszych filmów sci-fi w historii kina. Gęsty klimat kryminału noir, zadymione miasto przyszłości i cudowne dialogi." Dawid Adamek (Sfilmowani)

"Jeszcze nigdy deszcz przyszłości nie dudnił w tak posępny sposób" Dominik Sobolewski (Watching Closely)

Szalony Piotruś

Plakat filmu Szalony Piotruś

Szalony Piotruś

reżyseria: Jean-Luc Godard
scenariusz: Jean-Luc Godard
obsada: Jean-Paul Belmondo, Annna Karina, Graziella Galvani, Raymond Devos, Samuel Fuller
produkcja: 1965, Włochy, Francja
czas trwania: 110'
wersja językowa: Francuski z polskimi napisami / In French with polish subtitles

Jeden z najoryginalniejszych filmów Jean-Luca Godarda, ikony światowego kina artystycznego oraz jednego z ojców Francuskiej Nowej Fali, który zmarł we wrześniu pozostawiając po sobie ogromną spuściznę. „Szalony Piotruś” to oparta na wątkach amerykańskiej powieści „Obsession” Lionela White’a, brawurowa opowieść o buncie. Ferdynand (w tej roli Jean-Paul Belmondo) to bohater bezsilny wobec nudnego, mieszczańskiego świata. Razem z Marianną (Anna Karina) postanawiają wybrać się w szaloną podróż po południowej Francji. Godard zabiera swoich barwnych bohaterów w drogę, która przepełniona jest sztuką, kinem oraz typową dla reżysera estetyką. Autor wyprowadza sztukę z muzeum, staje się ona światem, który otacza parę z każdej strony, a kultura francuska musi stawić czoła postępującej amerykanizacji. „Szalony Piotruś” stał się inspiracją dla wielu przedstawicieli buntowniczego kina drogi. Echa kina Godarda sięgają od „Thelmy i Louise” Ridleya Scotta, aż po „Badlands” Terrence’a Malicka. To pierwszy film zrealizowany przez Godarda po rozstaniu z jego muzą, Anną Kariną, przez co stanowi artystyczne pożegnanie z aktorką. „Szalony Piotruś” zajął pierwsze miejsce na liście TOP 10 Cahiers du cinéma w 1965 roku. (opis festiwalowy Kamera Akcja)

Deszczowa piosenka

Plakat filmu Deszczowa piosenka

Deszczowa piosenka

reżyseria: Stanley Donen, Gene Kelly
scenariusz: Betty Comden, Adolph Green
obsada: Gene Kelly, Donald O’Connor, Debbie Reynolds, Jean Hagen
produkcja: 1952, USA
czas trwania: 103'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Stany Zjednoczone, koniec ery filmu niemego. Producenci jednej z większych wytwórni filmowych mają duże problemy z udźwiękowieniem swoich nowych filmów, gdyż ich wielka gwiazda, Lina Lemont (Jean Hagen), ma głos, który... przypomina skrzypiące drzwi. Mimo lekcji wymowy Lina nie brzmi dobrze - ani na ekranie, ani w życiu prywatnym. Jej filmowy partner, słynny amant Don Lockwood (Gene Kelly), poznaje bardzo interesującą młodziutką aktorkę, Kathy Selden (Debbie Reynolds), która zarabia, śpiewając na przyjęciach. Pomimo początkowej niechęci zaprzyjaźniają się i zakochują w sobie. Pozostaje już tylko jeden problem: głos Liny, który trzeba zastąpić cudzym.

Mechaniczna pomarańcza

Plakat filmu Mechaniczna pomarańcza

Mechaniczna pomarańcza

reżyseria: Stanley Kubrick
scenariusz: Stanley Kubrick na podsatwie książki Anthony Burgess
obsada: Malcolm McDowell, Patrick Magee, Adrienne Corri, Michael Bates
produkcja: 1971, Wielka Brytania, USA
czas trwania: 136'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 28. lutego o 18:00

Książka Burgessa z roku 1962 to arcydzieło lingwistycznej formy. Autor zapisał strony slangiem mieszającym angielskie i rosyjskie kolokwializmy. Scenariusz uprościł tę formę, skupiając się przede wszystkim na niesamowitym przebiegu wydarzeń.

Dla Kubricka historia zakochanego w przemocy bohatera stała się punktem do refleksji nad supremacją gwałtu. Film, przepełniony kontrkulturowym buntem lat 70., zadaje fundamentalne pytania. Gdzie leży granica człowieczeństwa, jak daleko może posunąć się międzyludzka manipulacja, gdzie kryje się źródło zła. Od samego początku, rozegranego w scenerii brytyjskiego osiedla, aż po niepokojący finał widz wystawiony zostaje na próbę. Jesteśmy poddawani, podobnie jak bohater, eksperymentowi, który ma pokazać, jak mocno akceptujemy zadawanie przemocy. Seans "Mechanicznej pomarańczy" jest do dziś przeżyciem mocnym, głębokim i wyjątkowo sugestywnym. (Rafał Stanowski dla Onet.pl)

Jojo Rabitt

Plakat filmu Jojo Rabitt

Jojo Rabitt

reżyseria: Taika Waititi
scenariusz: Taika Waititi
obsada: Roman Griffin Davis, Scarlett Johansson, Sam Rockwell.
produkcja: 2019, Nowa Zelandia, USA, Czechy
czas trwania: 109'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 23. maja o 18:00

„Jojo Rabbit” to satyryczny obraz II wojny światowej na podstawie powieści Christine Leunens, w którym scenarzysta i reżyser Taika Waititi („Thor: Ragnarok”, „Dzikie łowy”) łączy w charakterystycznym dla siebie stylu humor i patos. Gdy niemiecki chłopiec (Roman Griffin Davis jako Jojo) znajduje młodą Żydówkę (Thomasin McKenzie), którą ukrywa na strychu samotnie wychowująca go matka (Scarlett Johansson), jego świat staje na głowie. Mając u boku jedynie idiotycznego wymyślonego przyjaciela, którym jest nikt inny jak sam Adolf Hitler (Taika Waititi), Jojo musi teraz stawić czoła swemu ślepemu nacjonalizmowi. W pozostałych rolach: Rebel Wilson, Stephen Merchant, Alfie Allen oraz nagrodzony Oscarem Sam Rockwell.

Pociąg

Plakat filmu Pociąg

Najbliższe projekcje:

23.04 wt. / godz. 18:00 — kup bilet

Pociąg

reżyseria: Jerzy Kawalerowicz
scenariusz: Jerzy Lutowski, Jerzy Kawalerowicz
obsada: Lucyna Winnicka, Leon Niemczyk, Teresa Szmigielówna, Zbigniew Cybulski, Helena Dąbrowska
produkcja: 1959, Polska
czas trwania: 93'
wersja językowa: Polski z angielskimi napisami / in Polish with English subtitles

Najbliższe projekcje:

23.04 wt. / godz. 18:00 — kup bilet

Pokaz 23. kwietnia w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego

Kameralne studium psychologiczne, poetycka opowieść o samotności, a jednocześnie zbiorowy portret Polaków końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dwoje przypadkowych podróżnych spotyka się w przedziale sypialnym. Subtelna gra ich emocji – od wzajemnej niechęci do pozbawionej perspektyw bliskości – rozgrywa się na tle stłoczonego w pociągu ludzkiego mikrokosmosu.
Pomysł na film podsunęło życie: Jerzy Kawalerowicz jechał kiedyś nad morze w damskim przedziale sypialnym z przeżywającą kryzys kobietą, która przez noc opowiedziała mu historię swojego życia. Reżyser, szukając najlepszego sposobu na filmową wersję tej opowieści, postanowił umieścić niemal całą akcję w pociągu. Trwa ona tyle, ile kurs nocnego ekspresu na Hel, a bohaterami są stłoczeni w jego ciasnych wnętrzach pasażerowie. Widz wie o nich tylko tyle, ile dowiedzieć się można o przypadkowych towarzyszach podróży – znudzona małżonkiem kokietka uwodzi kogo może, były więzień obozu koncentracyjnego walczy z bezsennością, stare kobiety jadą na pielgrzymkę, wakacyjny podrywacz poluje na zdobycz. Punktem zwrotnym wydaje się moment pojawienia się milicji i informacja, że w pociągu znajduje się morderca…

People with personal crises meet in the compartment of a night express train. After some initial misunderstandings, a feeling is born. In the middle of the journey (the) police enter the train looking for a murder suspect. The murderer flees into the dark of the night. The passengers rush after him, planning but ultimately failing to lynch him. The coincidental meeting with the killer awakens their lowest instincts, blinding them to his personal tragedy.
A close look into the psychology of people spending the night together in the compartment of a sleeping car, who focus so much on their own problems that they confine themselves to inner loneliness.

Sok z żuka

Plakat filmu Sok z żuka

Sok z żuka

reżyseria: Tim Burton
scenariusz: Michael McDowell, Warren Skaaren
obsada: Alec Baldwin, Geena Davis, Michael Keaton, Winona Ryder
produkcja: 1988, USA
czas trwania: 92'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Pokaz 27. lutego o 18:00
Młode szczęśliwe małżeństwo, Adam i Barbara Maitland, mieszka w wielkim domu, w którym bez trudu zmieściłoby się parę rodzin z dziećmi na karku. Niestety, ich radosne życie kończy się, kiedy to wracając autem ze sklepu w mieście, bojąc się o życie pieska stojącego na drodze, Adam ostro skręca i... wpadają do rzeki topiąc się. Wróciwszy do domu, odkrywają, że nie odbijają się w lustrze, a ich dom otacza nie ogródek, lecz wielka, ogromna pustynia, w której grasuje olbrzymi wąż. Będąc duchami, dowiadują się, że przed pójściem do nieba muszą spędzić w domu 125 lat.

La strada

Plakat filmu La strada

La strada

reżyseria: Federico Fellini
scenariusz: Federico Fellini, Tullio Pinelli
obsada: Anthony Quinn, Giulietta Masina, Richard Basehart
produkcja: 1954, Włochy
czas trwania: 108'
wersja językowa: Włoski z polskimi napisami

Federico Fellini uznawał „La stradę” za swój przełomowy film, będący odejściem od estetyki neorealizmu i zwrotem w stronę urzekających poetyckich wizji, które wypełniły jego późniejszą twórczość. Po prawie siedemdziesięciu latach od premiery, ten obsypany potężną ilością nagród i honorów film, nadal urzeka poruszającą historią Gelsominy i Zampano.

Biedni cyrkowcy wędrują – jak wskazuje tytuł – bez wytchnienia; nie tylko przez włoskie bezdroża ale i życie: trudne, pełne gniewu i goryczy, gdzie miłość, tak dla nich ważna, pojawia się zbyt późno. Gelsomina (wspaniała Giulietta Masina) zostaje wykupiona od matki przez Zampano. Zajmuje miejsce swojej zmarłej siostry, by towarzyszyć siłaczowi w wędrownych pokazach. Zampano (Anthony Quinn) od początku podle traktuje lekko opóźnioną i wrażliwą dziewczynę.

Mimo tego Gelsomina pomaga mu w występach. Zampano rozrywa łańcuchy a ona grą na werblu zabawia publiczność i zbiera pieniądze. Kiedy raz zgnębiona okrucieństwem mężczyzny ucieka, poznaje innego cyrkowego artystę – linoskoczka „Szalonego”. Ten próbuje ją przekonać do wspólnego życia. Poniżana i bita Gelsomina nie jest jednak w stanie wyrwać się spod przemożnego wpływu Zampano. Siłacz odnajduje ją i zabiera do małego cyrku, w którym z czasem pojawia się i linoskoczek. Nienawidzący się mężczyźni ranią się nożami i trafiają do więzienia. „Szalony” opuszcza je pierwszy i chce uciec z Gelsominą. Jednak Zampano również wychodzi na wolność…

Opadające liście

Plakat filmu Opadające liście

Opadające liście

reżyseria: Aki Kaurismäki
scenariusz: Aki Kaurismäki
obsada: Alma Pöysti, Jussi Vatanen, Janne Hyytiäinen
produkcja: 2023, Finlandia
czas trwania: 81'
wersja językowa: Suomi z polskimi napisami

Pokaz 26. marca w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego

Ansa to małomówna pracowniczka lokalnego supermarketu, Holappa z kolei zarabia na życie na budowie. Łączy ich szlachetne usposobienie oraz pasmo kolejnych porażek, jakich oboje na każdym kroku doświadczają. Kobieta straciła właśnie pracę, bo jej przełożonym nie spodobał się ludzki gest, na jaki się zdobyła, mężczyzna natomiast zmaga się z poważnym problemem alkoholowym.

Spotykają się przypadkiem, na imprezie karaoke. Od pierwszej chwili widać, że tych dwoje zupełnie nieprzystosowanych do dzisiejszego świata bohaterów to bratnie dusze. Ciągnie ich do siebie, choć towarzyszy temu nutka niepewności. W końcu życie było dla nich do tej pory raczej pasmem niepowodzeń i bolesnych rozczarowań. Na naszych oczach kwitnie jednak niewinne, piękne uczucie, choć w tle, co słyszymy w radiowych odbiornikach, rozgrywają się dramatyczne wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.

Alicja w miastach

Plakat filmu Alicja w miastach

Alicja w miastach

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: Wim Wenders, Veith von Fürstenberg
obsada: Rüdiger Vogler, Yella Rottländer, Lisa Kreuzer
produkcja: 1974, Niemcy
czas trwania: 117'
wersja językowa: Niemiecki, angielski, holenderski z polskimi napisami

Formalnie rzecz biorąc czwarty film Wendersa, ale reżyser często klasyfikuje go jako swój pierwszy, ponieważ odkrywa w nim film drogi jako gatunek.

Jest to również pierwszy film Wendersa nakręcony częściowo w USA i pierwszy, w którym występuje jego alter ego Phillip Winter (Rüdiger Vogler). ALICJA W MIASTACH jest często porównywana do BRZDĄCA Charliego Chaplina. Film otrzymał Nagrodę Niemieckich Krytyków w 1974 roku.

Dziennikarz Phillip Winter chce napisać artykuł o Ameryce, ale poza zrobieniem serii polaroidów nic innego mu się nie udaje. Rozczarowany rozpoczyna podróż powrotną do Niemiec. Niechętnie zgadza się wziąć małą Alice pod swoją opiekę, ponieważ jej matka, którą spotyka w Nowym Jorku dzień przed wyjazdem, odmawia zajęcia się dziewczynką. W Amsterdamie matka nie pojawia się zgodnie z umową, więc Winter i Alice wyruszają na poszukiwanie babci Alice w Zagłębiu Ruhry. Podczas wspólnych poszukiwań ich początkowa wzajemna niechęć stopniowo przeradza się w sympatię.

Paterson

Plakat filmu Paterson

Paterson

reżyseria: Jim Jarmusch
scenariusz: Jim Jarmusch
obsada: Adam Driver, Golshifteh Farahani, Helen-Jean Arthur
produkcja: 2016, USA
czas trwania: 118'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with Polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 19. grudnia

Paterson (Adam Driver) jest kierowcą miejskiego autobusu. Niczego mu nie brakuje. Kocha swoją pełną szalonych pomysłów żonę (Golshifteh Farahani), która każdego dnia tworzy nowy plan na przyszłość. Mężczyzna ma czas na swoją pasję (pisanie wierszy), spacery z psem i spotkania z grupą zaprzyjaźnionych ekscentryków. Jest wśród nich przeżywający zawód miłosny kompan od kufla, wyzwolona singielka przesiadująca wieczorami w barze, czy wiecznie narzekający kolega z pracy, który zazdrości Patersonowi pogody ducha. Jednak na skutek zabawnego zbiegu okoliczności stoicki spokój tytułowego bohatera zostaje poddany próbie.

Źródło

Plakat filmu Źródło

Źródło

reżyseria: Ingmar Bergman
scenariusz: Ulla Isaksson
obsada: Max von Sydow, Birgitta Valberg, Svante Pettersson, Gunnel Lindblom, Tor Isedal , Axel Dϋberg
produkcja: 1959, Szwecja
czas trwania: 89'
wersja językowa: Szwedzki z polskimi napisami

Surowe w wyrazie – niczym romańska świątynia – Źródło w minimalnym stopniu przypominało Siódmą pieczęć z jej wybujałą inscenizacją i literacką retoryką oraz dość umowną rekonstrukcją wizji średniowiecza, która miała być jedynie dekoracją dla współczesnego moralitetu. Scenariusz Źródła napisała Ulla Isaksson na kanwie trzynastowiecznej ballady Córka Töre z Wänge (...)
W historii okrutnego gwałtu dokonanego na niewinnej dziewczynie i krwawej zemsty jej ojca pociągał go obraz średniowiecza jako „złotego wieku” wiary religijnej wraz z jej ufnością w boską Opatrzność i rozstrzygającą moc prostych kategorii moralnych. Po Twarzy, w której fabrykowane przez Voglera fałszywe cuda były metaforycznym świadectwem postępującego sceptycyzmu artysty wobec absolutu, Źródło, z jego niekwestionowanym i naocznym objawieniem Boga w finale (...), sprawiało wrażenie rozpaczliwej próby powrotu syna marnotrawnego do bezpiecznego świata pojęć wyniesionych z domu rodzinnego. (...)

Bergman nie podjął się jednak napisania scenariusza, ponieważ obawiał się zniekształcenia pierwotnej fabularnej konstrukcji ballady osobistymi ingrediencjami. Isaksson z powierzonego jej zadania wywiązała się wzorowo, wysnuwając z trzydziestu trzech zwrotek pierwowzoru pełną wizję archaicznego świata rozdartego pomiędzy chrześcijaństwem a pogaństwem, kształtowanego przez antynomie światła i ciemności, łaski i grzechu, piękna i szpetoty.

Tadeusz Szczepański –ZWIERCIADŁO BERGMANA,słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 1999 r.