Czas zamknięcia wykorzystaliśmy na wybudowanie sali wirtualnej. Znajduje się platformie kin studyjnych powołaną do życia przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych. Wystarczy nacisnąć przycisk MOJEeKINO.PL, a przeniosą się Państwo do wirtualnej sali. Zapraszam na seanse! Poniżej znajdą Państwo filmy, które szczególnie polacam. Wybór jest znacznie większy :)

McQueen

Plakat

McQueen

reżyseria: Ian Bonhôte, Peter Ettedgui
scenariusz: Ian Bonhôte, Peter Ettedgui
obsada: Lee Alexander McQueen
produkcja: 2018, Wielka Brytania
czas trwania: 111'
wersja językowa: Angielski, francuski z polskimi napisami

Wizjoner. Buntownik. Geniusz. Aleksander McQueen.
Przyszedł znikąd i na zawsze odmienił świat mody. Zwykły chłopak z biednej dzielnicy Londynu stworzył wartą miliony dolarów, luksusową markę. Stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon sztuki współczesnej.

Odważny i bezkompromisowy, McQueen zwykł mawiać: „Moje pokazy mody to sex, drugs and rock n’roll. Mają elektryzować. Wywoływać emocje. Szok i atak serca”. Skąd czerpał wielką wewnętrzną siłę, dzięki której podbił hermetyczny świat haute couture? Projektował dla brytyjskiej królowej i największych gwiazd, takich jak Rihanna czy Nicole Kidman. U szczytu sławy popełnił samobójstwo. Jaką tajemnicę kryło jego życie?

„McQueen” to oparta na faktach historia artysty – równie fascynująca, jak jego dzieła. Opowieść o człowieku, któremu niezwykła wrażliwość i energia pozwoliły wspiąć się na szczyty sławy i świata pop kultury.

Błąd systemu

Plakat

Błąd systemu

reżyseria: Nora Fingscheidt
scenariusz: Nora Fingscheidt
obsada: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide
produkcja: 2018, Niemcy
czas trwania: 118'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Szeroko komentowany debiut fabularny Nory Fingscheidt jest chwytającą za serce opowieścią o desperackiej potrzebie uwagi, miłości i czułości dziewięcioletniej dziewczynki. Film został doceniony na wielu światowych festiwalach. Zdobył m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, jest także niemieckim kandydatem do OSCARA.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Główna bohaterka filmu ma zaledwie dziewięć lat, a doświadczeniem mogłaby obdzielić kilkoro swoich rówieśników. Do jakiejkolwiek placówki by nie trafiła, prędzej czy później zostaje z niej wydalona. Takie przypadki, jak niewinnie na pierwszy rzut oka wyglądająca Benni, w slangu pracowników socjalnych nazywane są „łamaczami systemu”. Za agresją, krzykiem, gwałtownością, które charakteryzują zachowanie dziewczynki kryje się jeden cel. Jest nim desperacka chęć powrotu do domu i życie u boku ukochanej matki. Kobieta ma jednak spore wątpliwości, obawiając się, że krnąbrna córka nie pozwoli jej ułożyć sobie na nowo życia. Kiedy kolejne sposoby nie pomagają poskromić wybuchowego charakteru Benni, niespodziewanie pojawia się światełko w tunelu w osobie nowego opiekuna Michy. Czy uda mu się odnieść sukces tam, gdzie wszyscy inni postawili na dziewczynce krzyżyk?

Kwiat szczęścia

Plakat

Kwiat szczęścia

reżyseria: Jessica Hausner
scenariusz: Jessica Hausner, Géraldine Bajard
obsada: Emily Beecham, Ben Whishaw
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 100'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami

Premiera od 20. listopada

Botaniczny thriller? Dystopijny horror? Dramat rodzinny? Satyra społeczna? Pierwszy anglojęzyczny film Jessiki Hausner („Lourdes”) jest równie nieprzewidywalny, jak ona sama. Alice (Emily Beecham) jest pomysłową biotechnolożką i pracoholiczką, która nie ma czasu na związki - odrzuca m.in. zaloty kolegi z pracy (Ben Whishaw). Udaje jej się wyhodować w laboratorium eksperymentalny, genetycznie zmodyfikowany kwiat, który emituje zapach wywołujący u ludzi wydzielanie oksytocyny, co wprowadza ich w błogi nastrój. Jednak uprawa wymyka się spod kontroli… Wokół Alice zapanowuje niespotykana pandemia szczęścia i beztroski. Jej ukochany syn (po którym nazwała roślinę Little Joe) jest jedną z ofiar. Kobieta zaczyna czuć się coraz bardziej osamotniona i osaczona… Odnosi wrażenie, że pozostali żyją w innym wymiarze, zaś firma skupia się na pomnożeniu zysków ze sprzedaży jej wynalazku.

Tony Halik

Plakat

Tony Halik

reżyseria: Marcin Borchardt
scenariusz: Marcin Borchardt
obsada: Królowa Elżbieta, Fidel Castro, Evita Peron, Richard Nixon, Lech Wałęsa
produkcja: 2020, Polska
czas trwania: 90'
wersja językowa: Polski

Premiera od 2. grudnia

Reżyser, Marcin Borchardt, zabiera nas w podróż śladami jednego z najwybitniejszych podróżników XX wieku. Jest to obejmująca pół wieku dokumentalna epopeja, precyzyjnie zrekonstruowana z unikalnych i nigdy niepublikowanych materiałów archiwalnych, nakręconych przez Halika podczas niezliczonych podróży po całym świecie. Tony Halik, za pomocą swoich kultowych programów przenosił, co wieczór miliony Polaków w miejsca, które im się nawet nie śniły. Film opowiada o jego życiu, przygodach oraz wszelkiego rodzaju przeciwnościach, którym musiał stawiać czoło na każdym kroku. Halik, jak przystało na wytrawnego gawędziarza, lubił publicznie podkoloryzować́ to i owo. Dziś́ trudno dociec, co z tego, o czym mówił wydarzyło się się̨ naprawdę̨, a co jest jedynie pokłosiem jego nieokiełznanej wyobraźni i poczucia humoru.

„Tony Halik to film o podróżniczej pasji i pogoni za marzeniami, ale i o kosztach, jakie trzeba zapłacić, aby mogły się ziścić. Opowieść o płynnej granicy między prawdą a fałszem, wpisanej w niezwykłe losy człowieka, który na tej granicy uczynił swoje miejsce na ziemi” – opowiada Borchardt, który odpowiedzialny jest za film "Beksińscy. Album wideofoniczny".

Kapitan

Plakat

Kapitan

reżyseria: Robert Schwentke
scenariusz: Robert Schwentke
obsada: Max Hubbücher, Milan Puschel, Frederick Lau
produkcja: 2017, Niemcy, Chiny, Francja, Polska, Portugalia
czas trwania: 118'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Szeroko nagradzany dramat wojenny w reżyserii i według scenariusza Roberta Schwentke, hollywoodzkiego reżysera niemieckiego pochodzenia („RED”, „R.I.P.D. - Agenci z zaświatów”, „Zbuntowana”, „Wierna”, „Plan lotu”), który specjalnie na potrzeby swojego wymarzonego projektu powrócił w rodzime strony.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Film jest polską koprodukcją, do której część zdjęć była kręcona na Dolnym Śląsku. Jednym z atutów filmu jest montaż Michała Czarneckiego („Amok”, „Karbala”, „Czas honoru”), nominowanego za swą pracę do Niemieckich Nagród Filmowych.
Film opowiada prawdziwą historię młodego niemieckiego żołnierza, który w ostatnich chwilach II wojny światowej rozpaczliwie walczy o przetrwanie. Ratunek przychodzi, kiedy bohater przypadkowo znajduje mundur nazistowskiego kapitana. Podszywając się pod oficera, mężczyzna szybko przybiera potworną tożsamość oprawców, przed którymi wcześniej próbował uciec...

24 tygodnie

Plakat

24 tygodnie

reżyseria: Anne Zohra Berrached
scenariusz: Anne Zohra Berrached, Carl Gerber
obsada: Johanna Gastdorf, Bjarne Mädel, Julia Jentsch
produkcja: 2016, Niemcy
czas trwania: 103'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Jedna z najbardziej obiecujących niemieckich reżyserek z powodzeniem mierzy się z dramatem matki stojącej przed dylematem aborcji.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Astrid jest komediantką. Prowadzi popularny telewizyjny show, a jej mąż Markus jest jej menedżerem. Wiodą szczęśliwe życie zarówno w świetle jupiterów, jak i poza nim. Mają piękny dom, śliczną 9-letnią córkę i drugie dziecko w drodze. Sielankę burzy wiadomość od ginekologa: płód ma zespół Downa i poważną wadę serca. Po pierwszym szoku para optymistycznie postanawia zmierzyć się z problemem. Odwiedzają szkołę dla osób z zespołem Downa, próbują możliwie najlepiej oswoić się z tematem. Z czasem jednak okazuje się, że Astrid sama będzie musiała podjąć trudną decyzję co do przyszłości nienarodzonego dziecka, swojej rodziny i kariery…

Ema

Plakat

Ema

reżyseria: Pablo Larraín
scenariusz: Pablo Larrain, Guillermo Calderon, Alejandro Moreno
obsada: Mariana Di Girolamo, Gael Garcia Bernal, Santiago Cabrera
produkcja: 2019, Chile
czas trwania: 113'

Najlepszy film na upalne lato. Pokazywana w konkursie głównym festiwalu w Wenecji Ema Pabla Larraína (Jackie, Srebrny Niedźwiedź za El Club) to filmowy rollercoaster z magnetyczną Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcíą Bernalem w rolach głównych.
Nieuchwytna jak płomień, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Taniec to dla niej całe życie – dla swojej pasji jest gotowa poświęcić dosłownie wszystko. Wspólnie z mężem-choreografem podejmuje kontrowersyjną decyzję, przez którą upada jej dawny świat, a na zgliszczach starego porządku wyrasta zupełnie nowy – gdzie kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia. W nowym świecie Ema jeszcze mocniej zatraca się w seksualnym, agresywnym reggaetonie.
Film Larraína to manifest nowego kina, które nasłuchuje pulsu życia, uczy się języka nowego pokolenia. I zamiast snuć opowieść – tańczy.

Zdrajca

Plakat

Zdrajca

reżyseria: Marco Bellocchio
scenariusz: Marco Bellocchio
obsada: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi
produkcja: 2019, Niemcy, Francja, Włochy, Brazylia
czas trwania: 155'
wersja językowa: Włoski, sycylijski, portugalski, angielski

Nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes, gdzie startował w konkursie; oparty na faktach „Zdrajca” w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. A to za sprawą charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło, wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek.

W centrum opowieści znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze: tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 przywódców przestępczej organizacji. Było to największe w historii zwycięstwo państwa nad mafią. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, czyli „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Tytułowy „Zdrajca” nie jest jednak herosem, Bellocchio widzi w nim niemal szekspirowskiego bohatera, uwikłanego w tragiczny konflikt. Film wspaniale ogrywa jego dwuznaczność: to morderca, niewierny mąż, człowiek brutalny, cyniczny i bezwzględny. Zeznaje przeciw swoim w obronie honoru mafii - tej, która go wychowała, a którą jego zdaniem zdradzili nowi przywódcy. To lojalność wobec „rodziny” każe mu wydać bossów i ujawnić w sądzie wszystkie sekrety Cosa Nostry. Umieszczeni podczas procesu w klatkach, dawni przyjaciele zamieniają się w dzikie zwierzęta. Plują, rzucają się na kraty, żądają krwi „Zdrajcy”.Jedynym sojusznikiem żyjącego w ukryciu, zaszczutego mężczyzny jest legendarny sędzia Falcone.

Była sobie dziewczynka

Plakat

Była sobie dziewczynka

reżyseria: Mark Monheim
scenariusz: Mark Monheim i Martin Rehbock
obsada: Jasna Fritzi Bauer, Heike Makatsch, Aurel Manthei
produkcja: 2014, Niemcy
czas trwania: 105'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Charleen, błyskotliwa i zbuntowana piętnastolatka, zagorzała fanka Kurta Cobaina, zastanawia się, dlaczego „dojrzewanie” musi być takie skomplikowane. Pewnego dnia, pod wpływem emocji, decyduje się zabić. Na szczęście ponosi porażkę, a z czasem odkrywa, jak wiele radości można czerpać z życia i miłości!

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Charleen niedługo przed swoimi szesnastymi urodzinami jest jedną z tych nastolatek, które zdają się dźwigać problemy całego świata na własnych barkach. Być może to przez jej staż w domu pogrzebowym, lub jej uwielbienie twórczości Kurta Cobaina – Charleen zdaje się brnąć w mroczniejsze zakamarki stanu świadomości. Jej matka podejrzewa, że z córką jest coś nie tak, lecz dziewczyna nie dopuszcza do siebie nikogo. Pewnego dnia Charleen poddaje się melancholijnemu nastrojowi i decyduje się na samobójstwo… Na szczęście nieudana próba samobójcza nie przenosi jej do zaświatów, a raczej do świata szpitala. Teraz dopiero pojawia się prawdziwy stres – z jej zwariowaną rodziną, przyprawiającym o gęsią skórkę terapeutą, postępującym zgodnie z podręcznikiem pracownikiem socjalnym, skonsternowaną przyjaciółką i klasą pełną idiotów. Ale chwileczkę, jest jeszcze Linus, szkolny nieudacznik, którego spotkała u terapeuty. Na pewno nienormalny, lecz w jakiś sposób czuły, interesujący i zabawny. Po pierwszym pocałunku z Linusem, Charleen zdaje sobie sprawę z tego, że przeciwieństwem śmierci jest miłość! W tym pozytywnym, ciepłym filmie dla młodzieży główną rolę grają sensacyjna młoda gwiazda Jasna Fritzi Bauer w towarzystwie nominowanej do nagrody Emmy Heike Makatsch („Love, Actually”, „Hilde”). Młoda aktorka wciela się bezbłędnie w nastolatkę, która rewiduje swój pogląd na życie po nieudanej próbie samobójczej. Ten zabawny i poruszający debiut wyreżyserowany przez Marka Monheima jest zawadiackim apelem o miłość do życia, nawet jeśli życie rzadko kiedy układa się po naszej myśli!

Krabi, 2562

Plakat
Najblisze projekcje:
02.12, śr. / godz. 20:00

Krabi, 2562

reżyseria: Ben Rivers, Anocha Suwichakornpong
produkcja: 2019, Tajlandia, Wielka Brytania
czas trwania: 94'

Krabi roku 2562 (wg kalendarza gregoriańskiego to 2019). Wspaniałe miasto na wybrzeżu południowo-zachodniej Tajlandii, z pięknymi plażami i bujną zielenią, co roku miażdżone jest przez tłumy turystów. W filmie miasto oglądamy oczami kobiety, która przedstawia się na różne sposoby i chłonie lokalną historię i opowieści mieszkańców, jej pespektywa nie jest jednak ani perspektywą zachodniej turystki, ani osoby stamtąd.
Krabi, 2562 to wspólny projekt Anochy Suwichakornpong i Bena Riversa. Ich odrębne style łączą się, tworząc film lekko surrealistyczny, oryginalne połączenie dokumentu i fikcji, w którym przeszłość (bardzo odległa) miesza się z teraźniejszością.

Milcząca rewolucja

Plakat

Milcząca rewolucja

reżyseria: Lars Kraume
scenariusz: Lars Kraume
obsada: Jonas Kassler, Anna Lena Klenke, Michael Gwisdek
produkcja: 2018, Niemcy
czas trwania: 111'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Oparty na motywach bestsellerowej powieści Dietricha Garstki film opowiada prawdziwą historię grupy uczniów klasy szóstej, którzy postanawiają okazać solidarność z ofiarami powstania węgierskiego, organizując minutę ciszy w trakcie każdej lekcji.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Akcja filmu rozpoczyna się w momencie, kiedy dwaj nastoletni chłopcy z Eisenhüttenstadt w Niemczech Wschodnich podróżują do Berlina Zachodniego, aby odwiedzić grób dziadka Kurta, byłego oficera SS. Przed powrotem do domu chłopcy postanawiają pójść do kina, gdzie trafiają na kronikę filmową o powstaniu węgierskim z 1956 roku. To inspiruje ich do działania... Odkryciem filmu jest Jonas Dassler, wyróżniony za swój występ Bawarską Nagrodą Filmową dla najlepszego młodego aktora.

Tylko zwierzęta nie błądzą

Plakat

Tylko zwierzęta nie błądzą

reżyseria: Dominik Moll
scenariusz: Dominik Moll, Gilles Marchand
obsada: Denis Menochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Valeria Bruni Tedeschi, Nadia Tereszkiewicz, Guy Roger‚ Bibisse’ N’drin
produkcja: 2019, Francja, Niemcy
czas trwania: 116'
wersja językowa: Francuski z polskimi napisami

Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko gdzieś we Francji.

Każda z postaci ma coś na sumieniu, najwyraźniej nie chcąc dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować.

Nowy film cenionego europejskiego reżysera Dominika Molla oparty jest na bestsellerowej powieści kryminalnej autorstwa Colina Niela wydanej w 2017 roku. Struktura „Tylko zwierzęta nie błądzą” może budzić skojarzenia z „Rashomonem” Akiry Kurosawy. Prezentując kolejne punkty widzenia na fabularną tajemnicę, Moll umiejętnie gubi tropy i steruje uwagą widza, zapewniając mu zarówno pełną napięcia intrygę, jak i ekranową rozrywkę.

Obrazy bez autora

Plakat

Obrazy bez autora

reżyseria: Florian Henckel von Donnersmarck
scenariusz: Florian Henckel von Donnersmarck
obsada: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer
produkcja: 2018, Niemcy, Włochy
czas trwania: 188'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Nowy film zdobywcy Oscara Floriana Donnersmarcka za głośne „Życie na podsłuchu” to oparta na faktach opowieść o miłości i marzeniach wplecionych w tryby wielkiej historii Niemiec. W rolach głównych wystąpili: Paula Beer, Tom Schilling oraz Sebastian Koch.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Historia oparta na biografii malarza Kurta Barnerta. Mały Kurt jest bardzo przywiązany do swojej młodej i niezwykłej ciotki Elisabeth. Jej choroba i jej los wywrą duży wpływ na jego późniejsze, powojenne życie. Jako młody malarz Kurt zakochuje się w pięknej Ellie. Okazuje się, że jej rodzina skrywa pewną mroczną tajemnicę, związaną z losami głównego bohatera. Dodatkowo artystę wciąż dręczą wspomnienia z dzieciństwa, które przypadło na czasy rządów nazistów, a uwielbiany początkowo socrealizm przynosi gorzkie rozczarowanie. Czy ucieczka na Zachód przyniesie mu ukojenie?

The Square

Plakat

The Square

reżyseria: Ruben Östlund
scenariusz: Ruben Östlund
obsada: Elisabeth Moss, Dominic West, Claes Bang, Terry Notary
produkcja: 2017, Niemcy, Francja, Szwecja, Dania
czas trwania: 145'
wersja językowa: Angielski, duński, norweski z polskimi napisami

Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji „The Square”, z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunku okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.

Toni Erdmann

Plakat

Toni Erdmann

reżyseria: Maren Ade
scenariusz: Maren Ade
obsada: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn
produkcja: 2017, Niemcy
czas trwania: 162'
wersja językowa: Niemiecki, angielski, rumuński z polskimi napisami

Film Maren Ade („Wszyscy inni”) to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią, śmiertelnie poważną bizneswoman a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą, równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
„Toni Erdmann” jest m.in. laureatem kilku Europejskich Nagród Filmowych, w tym za najlepszy film i dla reżyserki. Był także nominowany do Oscara, do Złotego Globu i BAFTA. Maren Ade stała się tym samym pierwszą kobietą w 29-letniej historii Europejskich Oscarów, której film zdobył główną nagrodę Akademii.

Purpurowe morze

Plakat
Najblisze projekcje:
25.11, śr. / godz. 20:00 — oglądaj

Purpurowe morze

reżyseria: Amel Alzakout, Khaled Abdulwahed
scenariusz: Eitan Efrat, Daniel Mann
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 67'

Najblisze projekcje:
25.11, śr. / godz. 20:00 — oglądaj

„Widzę wszystko” – mówi, jakby to była klątwa. Wspaniałe słońce, czyste, błękitne niebo. Spokojne morze. Brzęczące głosy. Spokojna chwila, gdyby nie fakt, że morze stoi pionowo, jak wodospad. Pęd obrazów – wirujących, do góry nogami, wstrząsających. Ludzie na łodzi, w wodzie, krzyki, kamizelki ratunkowe, gwizdki. Fluorescencyjny pomarańczowy, geometryczne kształty rzucane przez słońce. Nie ma już horyzontu, nieba, góry ani dołu, jest tylko głębia i nie ma czego się trzymać. Nawet czas się zatrzymuje, kurczy w brutalnej teraźniejszości.

Filmuje i przemawia. Do niego, do siebie, może do nas. Nogi w dresowych spodniach, dżinsach, stłoczone razem. Bluzka z motylami, wygląda na to, że ich skrzydła trzepoczą w wodzie. Wężowy pasek płaszcza, pognieciony plastikowy kubek, paczka papierosów. Pieprzę was wszystkich! Mówi, wścieka się i filmuje, żeby pokonać zmęczenie, zimno, fakt, że pomoc nie nadchodzi. By pokonać umieranie, żeby coś zostało.

To, co oglądamy w tym porażającym dokumencie, to zmontowane później nagranie ze sportowej kamery, którą Amel Alzakout miała na sobie, gdy przepełniona łódź z uchodźcami zaczęła tonąć na Morzu Śródziemnym.

Martin Eden

Plakat
Najblisze projekcje:
25.11, śr. / godz. 20:00 — oglądaj

Martin Eden

reżyseria: Pietro Marcello
scenariusz: Maurizio Braucci, Pietro Marcello
obsada: Luca Marinelli, Jessica Cressy, Denise Sardisco
produkcja: 2019, Włochy, Francja
czas trwania: 129'
wersja językowa: Włoski z napisami polskimi

Najblisze projekcje:
25.11, śr. / godz. 20:00 — oglądaj

Z chwilą, gdy tytułowy bohater filmu Pietra Marcella, wywodzący się z klasy robotniczej Martin Eden, spotka na swej drodze Elenę, nie ma wątpliwości, że to miłość od pierwszego wejrzenia. Myśl o ślubie z pochodzącą z dobrze sytuowanej przemysłowej rodziny młodą kobietą powoli staje się jego obsesją.

Wyglądać to może na mezalians, bo cała wiedza, jaką do tej pory w swoim życiu zdobył Martin, opiera się nie na szkolnej edukacji, a na byciu w drodze. Zamiast kończenia kolejnych klas od wczesnych lat pływał na statkach, imając się różnych dorywczych zajęć. Chcąc zatrzeć klasową różnicę i skromne pochodzenie, marzy o zdobyciu wykształcenia oraz rozpoczęciu kariery pisarskiej. Wsparcie znajduje u boku starszego lewicowego intelektualisty, który przyczyni się także do politycznego przebudzenia bohatera.

Luca Marinelli odtwórca tytułowej roli, wspaniale odgrywa sprzeczności targające bohaterem i przekonująco pokazuje kolejne etapy drogi jego bohatera z naiwnego, zakochanego chłopaka w zgorzkniałego i rozczarowanego życiem degenerata.

Jezioro Dzikich Gęsi

Plakat

Jezioro Dzikich Gęsi

reżyseria: Diao Yinan
scenariusz: Diao Yinan
obsada: Ge Hu, Lun-Mei Kwei, Fan Liao, Regina Wan
produkcja: 2019, Chiny
czas trwania: 117'
wersja językowa: Mandaryński z polskimi napisami

Główny bohater filmu Diao Yinana, którym jest gangster Zhou, wpada w poważne tarapaty. Po tym, jak omyłkowo zastrzelił policjanta, sam staje się ruchomym celem. Jedyną szansą dla mężczyzny jest ucieczka.

Pomocy Zhou szuka u miejscowej prostytutki. To właśnie kobieta ma być jego łącznikiem ze światem. Zwłaszcza że nikomu oprócz niej nie może zaufać. W pogoń za bohaterem rusza bowiem nie tylko żądna zemsty policyjna jednostka specjalna, ale i skuszeni potencjalnym zarobkiem łowcy nagród, a w tle pojawia się również była żona mężczyzny.

W wielopoziomowym, pełnym retrospekcji kryminale Diao Yinana nic nie jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka. Reżyser skutecznie myli tropy, co rusz umiejętnie pogrywając z uwagą widza. „Jezioro Dzikich Gęsi”, podobnie jak poprzedni film chińskiego reżysera „Czarny węgiel, kruchy lód”, to stylowe kino neo-noir, w warstwie wizualnej mocno zainspirowane niemieckim ekspresjonizmem.