Czas zamknięcia wykorzystaliśmy na wybudowanie sali wirtualnej. Znajduje się platformie kin studyjnych powołaną do życia przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych. Wystarczy nacisnąć przycisk MOJEeKINO.PL, a przeniosą się Państwo do wirtualnej sali. Zapraszam na seanse! Poniżej znajdą Państwo filmy, które szczególnie polacam. Wybór jest znacznie większy :)

Lo i stało się. Zaduma nad światem.

Plakat

Lo i stało się. Zaduma nad światem.

reżyseria: Werner Herzog
scenariusz: Werner Herzog
obsada: Elon Musk, Lawrence Krauss, Lucianne Walkowicz
produkcja: 2016, USA
czas trwania: 97'

Kiedy będziemy mogli tweetować myśli? Czy mistrzostwa świata w piłce nożnej w 2050 roku wygrają roboty? I czy istnieją jeszcze miejsca, gdzie nie docierają fale elektromagnetyczne?

Legendarny dokumentalista Werner Herzog, który ma swoim koncie nominację do Oscara, w najnowszym filmie bierze na warsztat internet – od jego początków do najbardziej oddalonych zakątków. Podróż zaczyna od samych źródeł cyfrowej rewolucji – znajdujemy się w pokoju na Uniwersytecie Kalifornijskim, skąd w 1969 roku został wysłany pierwszy mail. Herzog udowadnia, że moment, w którym internet zacznie „śnić sam o sobie” jest już bardzo bliski. Prowadzi widzów poprzez szereg prowokacyjnych rozmów, które pokazują, w jaki sposób internet przekształcił praktycznie wszystkie elementy realnego świata – od biznesu, przez edukację, podróże kosmiczne, po opiekę zdrowotną i w końcu osobiste relacje. Jeden z naukowców pokazuje, jak wygląda wyobraźnia robota, i zadaje niewygodne pytanie: czy otoczeni inteligentnymi maszynami na pewno będziemy wciąż potrzebowali towarzystwa drugiego człowieka?

Lola

Plakat

Lola

reżyseria: Laurent Micheli
scenariusz: Laurent Micheli
obsada: Mya Bollaers, Benoit Magimel
produkcja: 2019, Belgia, Francja
czas trwania: 91'

Lola właśnie skończyła 18 lat i dowiedziała się, że została zakwalifikowana na operację uzgadniania płci. Niestety krótko po tym przyszła też informacja, że zmarła jej ciężko chora mama, która do tej pory jako jedyna pomagała jej finansowo. Spełniając ostatnie życzenie mamy, Lola i jej ojciec, który wcześniej wyrzucił ją z domu, i z którym nie miała kontaktu od ponad dwóch lat, wyruszają do ich rodzinnego domu, aby zawieźć tam prochy. Podczas wspólnej podróży muszą wrócić do niezagojonych ran, ale też zmierzyć się razem z nowymi wyzwaniami.

W roli ojca gwiazda francuskiego kina, nagrodzony w Cannes za „Pianistkę” Benoît Magimel. Debiutująca na dużym ekranie Mya Bollaers otrzymała za swoją poruszającą kreację Nagrodę Magritte (belgijski Oscar) dla najbardziej obiecującej aktorki.

Maya / Matangi / M.I.A

Plakat

Maya / Matangi / M.I.A

reżyseria: Steve Loveridge
scenariusz: Steve Loveridge
obsada: M.I.A
produkcja: 2018, Sri Lanka, Wielka Brytania
czas trwania: 95'

Budzi kontrowersje, jest niepokorna, balansuje na granicy dobrego smaku, a na scenie wykrzykuje odważne teksty. Naczelna buntowniczka branży muzycznej, na której płyty fani czekają z niecierpliwością. Pochodząca ze Sri Lanki Mathangi „Maya” Arulpragasam, znana szerzej pod pseudonimem M.I.A., to wokalistka, kompozytorka i producentka, która łączy w swojej twórczości wiele różnych gatunków, w tym hip-hop, ragga, dancehall i electro. Bezkompromisowa, szczera i dosadna, zbudowała waleczny i buntowniczy wizerunek sceniczny, stojąc często w opozycji do polityki zachodniego świata, wyrażając niepopularne opinie i wątpliwości na temat jej mechanizmów.

Krytykowana przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone córka jednego z założycieli Tamilskich Tygrysów, oskarżana o wspieranie terroryzmu, przez co MTV cenzurowało jej klipy, tłumaczy jednak, że jej postawa to jedynie krzyk cywila i uchodźczyni w jednym. Z powodu zagrożenia wojną, dziewięcioletnia Maya wraz z matką i rodzeństwem uciekła ze Sri Lanki do Londynu, aby tam rozpocząć nowe życie. Film, oparty na nigdy wcześniej niepokazywanych materiałach archiwalnych jej autorstwa, jest intymnym portretem tej nietuzinkowej artystki, która nieustannie łamie konwencje. Obserwujemy jej zawodową i prywatną drogę od doświadczenia wojny domowej na Sri Lance, poprzez migrację, aż po karierę popularnej gwiazdy. Początkowo planowała robić filmy dokumentalne i dlatego jako studentka wróciła na Sri Lankę, aby sfilmować członków swojej rodziny.

Podróż i doświadczenie reżimu wojskowego Sri Lanki ukształtowały jej artystyczne i polityczne postawy. Zaczęła tworzyć muzykę, która była zderzeniem kulturowej estetyki street artu, hip-hopu i mieszkających w Londynie migrantów. Film pokazuje, w jaki sposób M.I.A. wykorzystuje muzykę pop jako narzędzie polityczne i dlaczego tak bardzo zależy jej na byciu outsiderką zbuntowaną wobec ograniczeń, niesprawiedliwości systemu, hipokryzji i zakłamania politycznego.

Powitanie słońca

Plakat

Powitanie słońca

reżyseria: Stéphane Haskell
scenariusz: Stéphane Haskell
obsada: Raphaël Personnaz (narrator), Stéphane Haskell, Corine Biria, Therese Poulsen
produkcja: 2019, Francja
czas trwania: 90'

Widzieliście kiedyś ortodoksyjnego Żyda, mordercę w celi śmierci albo Masaja praktykujących jogę? „Powitanie słońca” to intrygujący dokument o odkrywaniu jogi w różnych zakątkach świata oraz jej uniwersalnej sile.

Tuż po czterdziestce życie Stephane’a Haskella, utalentowanego fotoreportera i dokumentalisty, stanęło na głowie. Mężczyzna, u którego zdiagnozowano ciężką chorobę, został sparaliżowany. Tam, gdzie lekarze bezradnie rozkładali ręce, a tradycyjna medycyna nie dawała wielkich nadziei na powrót do zdrowia, szansa niespodziewanie pojawiła się za spraw jogi. Przełomowym momentem było dla Haskella spotkanie z Teresą Poulsen, za namową której zgłębił nie tylko tajniki, ale i filozofię, jaka kryje się za jogą. To właśnie z tych inspiracji narodziła się idea nakręcenia dokumentu, będącego połączeniem osobistej historii z szerszym spojrzeniem na fenomen jogi. By go w pełni zrozumieć, Haskell wyrusza w podróż po świecie, odwiedzając miejsca, jakie pewnie nie przyszłyby nam w tym kontekście do głowy. Od celi śmierci w słynnym amerykańskim więzieniu San Quentin po Kenię, gdzie – jak się okazuje – Masajowie praktykują jogę od wieków. Rozmawia z parą Żydów, którzy drogę do judaizmu odnaleźli… poprzez jogę. Te doświadczenia pozwalają reżyserowi spojrzeć z nieco innej perspektywy nie tylko na zachodnią kulturę, ale i własne życie.

Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu

Plakat

Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu

reżyseria: Roberto Minervini
scenariusz: Roberto Minervini
obsada: Judy Hill, Dorothy Hill, Michael Nelson
produkcja: 2018, Włochy, USA, Francja
czas trwania: 123'

Film ukazuje codzienne życie Afroamerykanów, którzy po serii zabójstw na tle rasowym w 2017 roku wyszli na ulice Nowego Orleanu, żeby zaprotestować przeciwko rasizmowi i rozpocząć walkę o godność i sprawiedliwość.

W najnowszym filmie Roberto Minerviniego, jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów obrazujących wielokulturową rzeczywistość Stanów Zjednoczonych, obserwujemy cztery trudne historie rozgrywające się w Nowym Orleanie i hrabstwie Jackson w stanie Missisipi. Judy Hill stara się za wszelką cenę utrzymać swoją rodzinę i przyjaciół na powierzchni. Przyszłość prowadzonego przez nią baru jest zagrożona. Z kolei dwóch młodych braci, Ronaldo i Tytus dorasta w okolicy, w której panuje przemoc, a ich ojciec jest w więzieniu. Kevin stara się utrzymać przy życiu chwalebne lokalne tradycje i dziedzictwo kulturowe swojego ludu - Indian Mardi Gras. Członkowie lokalnego oddziału Czarnych Panter próbują przeciwstawić się nowej, śmiercionośnej fali rasizmu prowadząc dochodzenie w sprawie zabójstwa przypisywanego Ku Klux Klanowi.

Ten niezwykle intymny, czarno-biały portret Afroamerykanów walczących o zachowanie niepowtarzalnej tożsamości kulturowej i znalezienie sprawiedliwości społecznej, jest poruszającym świadectwem godności, empatii i odporności ludzi żyjących na marginesie świata, który nie stoi po ich stronie. Film zaklasyfikował się do Konkursu Głównego festiwalu w Wenecji.

Sojalizm

Plakat

Sojalizm

reżyseria: Stefano Liberti, Enrico Parenti
scenariusz: Stefano Liberti, Enrico Parenti
produkcja: 2018, Włochy
czas trwania: 65'

W jaki sposób rosnący popyt na mięso w przeludnionych Chinach wpływa na lasy deszczowe w Amazonii? Dlaczego i po co brazylijscy farmerzy są wabieni na farmy soi w Mozambiku? Film przedstawia łańcuch produkcji wieprzowiny na światową skalę. Dowiadujemy się, że w świecie borykającym się ze skutkami zmian klimatu i przeludnieniem kontrola produkcji żywności staje się coraz większym i opłacalnym biznesem prowadzonym przez zaledwie garstkę gigantycznych korporacji.

Ukazując proces przemysłowej produkcji wieprzowiny, począwszy od Chin po Brazylię, Stany Zjednoczone i Mozambik, film uświadamia, jak ogromna koncentracja władzy znajduje się w rękach zachodnich i chińskich firm, które potrafią dziś sterować światową konsumpcją. System masowej produkcji wieprzowiny powstał po koniec lat 70. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych, a następnie rozszerzony został na cały świat, szczególnie w gęsto zaludnionych krajach. Spowodował nie tylko wyparcie setek małych przedsiębiorców w tej branży, ale przede wszystkim na trwale zmienił charakter hodowli zwierząt, produkcji żywności i otaczający nas krajobraz.

Obserwujemy, jakie zmiany wywołują w brazylijskich lasach deszczowych ogromne plantacje soi wykorzystywanej jako pasza dla świń. Widzimy, jak działają supertermiczne rzeźnie w Chinach, gdzie w ciągu godziny rzeźnik może zabić 600 świń. Film uświadamia, w jaki sposób ekspansja masowej produkcji wieprzowiny zagraża równowadze społecznej i środowiskowej Ziemi. Ujawnia też katastrofalne konsekwencje dla ludzi i środowiska, jakie wiążą się ze stale rosnącą industrializacją przemysłu spożywczego.

Dreamland

Plakat

Dreamland

reżyseria: Stanisław Berbeka
scenariusz: Stanisław Berbeka
produkcja: 2018, Polska
czas trwania: 83'
wersja językowa: Polski

W dokumencie Stanisława Berbeki odżywają wspomnienia o ojcu reżysera – Macieju Berbece. Dzięki relacjom świadków wypraw, wspomnieniom najbliższych oraz archiwalnym nagraniom (filmowym oraz dźwiękowym) przybliżamy się do sposobu myślenia wybitnego polskiego himalaisty i podróżnika.
Wśród opowieści o rodzinie, wyznawanych przez Berbekę wartościach oraz najważniejszych wyprawach pojawia się także wątek zimowej wyprawy na Broad Peak. 5 marca 2013 roku bohater filmu osiągnął swój wymarzony cel, jednak zginął podczas próby zejścia ze szczytu.

Obrazy bez autora

Plakat

Obrazy bez autora

reżyseria: Florian Henckel von Donnersmarck
scenariusz: Florian Henckel von Donnersmarck
obsada: Tom Schilling , Paula Beer, Sebastian Koch
produkcja: 2018, Niemcy, Włochy
czas trwania: 187'

Najnowszy film Floriana Donnersmarcka nominowany był w ubiegłym roku do dwóch Oscarów (w kategoriach Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz Najlepsze Zdjęcia) oraz Złotych Globów, został także doceniony w 2018 roku na MFF w Wenecji, gdzie otrzymał nagrody Arca Cinema Giovani i Leoncino d’Oro Agiscuola. Uhonorowany został również Bawarską Nagrodą Filmową dla najlepszego filmu.

Nowy film zdobywcy Oscara za głośne „Życie na podsłuchu” to oparta na faktach opowieść o miłości i marzeniach wplecionych w tryby wielkiej historii Niemiec. Mały Kurt jest bardzo przywiązany do swojej młodej i niezwykłej ciotki Elisabeth. Jej choroba i przedwczesna śmierć wywrą duży wpływ na jego późniejsze, powojenne życie. Jako młody student Akademii Sztuk Pięknych Kurt zakochuje się w pięknej Ellie. Na drodze uczuciu staje ojciec dziewczyny, szanowany lekarz, profesor Seeband. Młodzi nie mają świadomości, że ich życie uwikłane zostało w mroczną tajemnicę z przeszłości związaną z losami Kurta, którą skrzętnie skrywa Seeband. Dodatkowo artystę wciąż dręczą wspomnienia z dzieciństwa, przypadające na czasy rządów nazistów, a uwielbiany początkowo socrealizm przynosi gorzkie rozczarowanie. Czy ucieczka na Zachód przyniesie mu ukojenie?

Monos

Plakat

Monos

reżyseria: Alejandro Landes
scenariusz: Alejandro Landes, Alexis dos Santos
obsada: Sofia Buenaventura, Julián Giraldo, Karen Quintero
produkcja: 2019, Kolumbia, Urugwaj
czas trwania: 102'
wersja językowa: hiszpański z polskimi napisami

Wilk, Lady, Rambo, Yeti, Bum-Bum, Smerf, Szwedka i Pies to nastoletni partyzanci pilnujący amerykańskiej zakładniczki gdzieś w górach w Ameryce Południowej, pośród zjawiskowo sfilmowanych, soczystych i dzikich krajobrazów. Tajemnicza „Organizacja” daje im rozkazy przez radio, przydziela im krowę Shakirę, karabiny maszynowe do zabawy i pozwala na rytualne orgie po dniu ćwiczeń wojskowych. Kiedy przypadkowo ginie Shakira, zaczyna się walka o przywództwo w oddziale, który musi uciekać z gór do amazońskiej dżungli. Chaos i napięcie, które towarzyszyło nastolatkom zamienia się w brutalną walkę o przetrwanie w otoczeniu i nastroju przypominającym „Czas apokalipsy”. Zakładniczka wyczuwa szansę na ucieczkę, a oddział niszczy radio i tym samym kontakt z „Organizacją”. Młodzi rebelianci przypominający rozbitków z „Władcy much” zostają sam na sam ze swoimi demonami. Przedzierają się przez tropikalny las, a śmierć podąża za nimi… Hipnotyzującą atmosferę świetnie podkreśla ścieżka dźwiękowa Miki Levi. „Monos” zrobił furorę na festiwalach Sundance (Specjalna Nagroda Jury) i Berlinale 2019, gdzie „The Guardian” ogłosił film „największym okryciem” i określił go jako „młodzieżowy Czas Apokalipsy”. Dzieło Alejandro Landesa jest oficjalnym kolumbijskim kandydatem do Oscara.

Ave Satan

Plakat

Ave Satan

reżyseria: Penny Lane
scenariusz: Amy Foote
obsada: Jex Blackmore, Chalice Blythe, Nicholas Crowe
produkcja: 2019, USA
czas trwania: 95'

Film bez uprzedzeń przedstawia jeden z najbardziej kontrowersyjnych i zagadkowych ruchów religijnych w historii USA, który w ciągu zaledwie pięciu lat rozrósł się i skupia dziś ponad 100 000 członków na całym świecie. Poznajemy enigmatycznego przywódcę Szatańskiej Świątyni Luciena Greavesa, który na telefonie ma przyklejoną naklejkę „Fuck Donald Trump” i wzywa do rewolucji mającej uratować duszę Amerykanów. Dla członków Świątyni, Szatan jest symbolem wolności, buntu i myślenia przyszłościowego.

Działający w mediach społecznościowych członkowie ruchu organizują serię publicznych akcji propagujących wolność religijną i kwestionujących uwikłane w korupcję autorytety. W Arizonie zainicjowano kampanię „Menstruuj z Szatanem”, która gromadziła kobiece produkty higieniczne dla lokalnych schronisk. Wymyślono również After School Satan Club, który stanowi alternatywę dla chrześcijańskich programów w szkołach publicznych. Świątynia przyciąga przedstawicieli zróżnicowanych pod względem koloru skóry, tożsamości płciowych i przekonań. Film w dowcipny i jednocześnie prowokujący do myślenia sposób przedstawia często źle rozumianych outsiderów, których niezachwiane zaangażowanie na rzecz społecznej i politycznej sprawiedliwości dało siłę tysiącom ludzi na całym świecie.

Zniknięcie mojej matki

Plakat

Zniknięcie mojej matki

reżyseria: Beniamino Barrese
scenariusz: Beniamino Barrese, Malina DeCarlo
obsada: Benedetta Barzini, Beniamino Barrese, Stephanie DeBaillew
produkcja: 2019, Włochy, USA
czas trwania: 95'

Benedetta Barzini to legendarna włoska modelka, okrzyknięta w 1966 roku przez „Harper’s Bazaar” jedną ze 100 najpiękniejszych kobiet świata. Była fotografowana przez Irvinga Penna i Richarda Avedona oraz związana z Fabryką Andy’ego Warhola. W 1965 roku jej twarz zdobiła pierwszą okładkę włoskiego „Vogue’a”. W 1973 roku rosnący niesmak do świata mody sprawił, że postanowiła go opuścić, aby promować feminizm i radykalną lewicę (wstąpiła do Partii Komunistycznej) oraz publicznie krytykować mizoginię przemysłu modowego. Niesmak do świata mody z czasem przerodził się u niej w poważny kryzys egzystencjalny. Była modelka postanowiła zniknąć nie tylko ze świata mody, ale również ze świata materialnego. Zdecydowała się zamieszkać na bezludnej wyspie, bez karty kredytowej, konta bankowego, telefonu czy komputera. Zaniepokojony postawą 75-letniej matki syn postanowił nakręcić jej filmową biografię.

Podąża za nią z kamerą, rejestrując jej życie codzienne i zawodowe. Widzimy jak śpi, gotuje, a także odwiedza Teatro Dal Verme w Mediolanie, gdzie burmistrz przyznaje jej nagrodę. Podglądamy, jak pracuje na wybiegu z osiemnastoletnimi modelkami podczas London Fashion Week, a także jak spotyka się z zaprzyjaźnioną modelką Lauren Hutton, z którą wspomina początki kariery. Proces kręcenia filmu zamienia się w bitwę pomiędzy matką i synem – upartą walkę, aby ocalić od zapomnienia buntowniczą i antykonformistyczną ikonę mody lat 60. XX wieku.

Kochankowie i dyktator

Plakat

Kochankowie i dyktator

reżyseria: Robert Cannan, Ross Adam
obsada: Eun-hie Choi , Paul Courtenay Hyu
produkcja: 2016, Wielka Brytania
czas trwania: 98'

W latach 50. ubiegłego wieku reżyser Shin Sang-ok i aktorka Choi Eun-hee byli najpopularniejszą parą w przemyśle filmowym Korei Południowej. Znaleźli się na szczytach południowokoreańskiego społeczeństwa, ale sława, jaką się cieszyli, pochłonęła ich wzajemną miłość i zaowocowała korowodem zaskakująco dziwnych zdarzeń. Para wzięła rozwód w 1978 roku. Podczas podróży służbowej do Hong Kongu Choi została porwana przez tajne służby Korei Północnej z rozkazu Kim Dzong Ila, miłośnika kina. Kilka miesięcy później jej były mąż Shin również został porwany przez tych samych sprawców. O ile Choi była traktowana jak gość honorowy Korei Północnej, to Shin był więziony i torturowany do czasu, aż zdecydował się współpracować z koreańskim reżimem. Po pięciu latach wyszedł z więzienia. Stworzył filmowy i prywatny duet z Choi, został mianowany szefem północnokoreańskiego przemysłu filmowego, bo Kim Dzong Il był zdeterminowany, aby zabłysnąć na międzynarodowej arenie kina. Choi i Shin nakręcili wspólnie dla niego wiele filmów, z których kilka zaprezentowanych zostało na kilku zagranicznych festiwalach. Wkrótce parze zezwolono na osobisty udział w tychże, uznając ją za lojalną i wierną linii programowej północnokoreańskiej partii. Choi i Shin postanowili wykorzystać to jako idealną szansę do ucieczki. Wiedzieli jednak, że najmniejszy błąd w ich planach może kosztować ich życie. W 1986 roku w Wiedniu poprosili o polityczny azyl w USA. Dokument przedstawia fascynującą historię tej filmowej pary, która mimowolnie i bezwiednie została zmuszona do udziału w zaskakująco dziwacznym projekcie sterowanym przez Kim Dzong Ila. Mamy tu wgląd w niezwykły materiał archiwalny z tamtych czasów. Słuchamy taśm dźwiękowych nagranych w czasie pobytu pary w Korei Północnej i przemyconych potajemnie za granicę. Dzięki temu ten pełen zaskakujących zwrotów akcji film jest nie tylko wciągającym portretem niesamowitej historii dwojga ludzi, lecz dowodzi również, że to nie twórcy filmowi, a samo życie pisze zawsze najlepsze scenariusze.