Czas zamknięcia wykorzystaliśmy na wybudowanie sali wirtualnej. Znajduje się platformie kin studyjnych powołaną do życia przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych. Wystarczy nacisnąć przycisk MOJEeKINO.PL, a przeniosą się Państwo do wirtualnej sali. Zapraszam na seanse! Poniżej znajdą Państwo filmy, które szczególnie polacam. Wybór jest znacznie większy :)

Zdrajca

Plakat

Zdrajca

reżyseria: Marco Bellocchio
scenariusz: Marco Bellocchio
obsada: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi
produkcja: 2019, Niemcy, Francja, Włochy, Brazylia
czas trwania: 155'
wersja językowa: Włoski, sycylijski, portugalski, angielski

Nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes, gdzie startował w konkursie; oparty na faktach „Zdrajca” w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. A to za sprawą charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło, wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek.

W centrum opowieści znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze: tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 przywódców przestępczej organizacji. Było to największe w historii zwycięstwo państwa nad mafią. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, czyli „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Tytułowy „Zdrajca” nie jest jednak herosem, Bellocchio widzi w nim niemal szekspirowskiego bohatera, uwikłanego w tragiczny konflikt. Film wspaniale ogrywa jego dwuznaczność: to morderca, niewierny mąż, człowiek brutalny, cyniczny i bezwzględny. Zeznaje przeciw swoim w obronie honoru mafii - tej, która go wychowała, a którą jego zdaniem zdradzili nowi przywódcy. To lojalność wobec „rodziny” każe mu wydać bossów i ujawnić w sądzie wszystkie sekrety Cosa Nostry. Umieszczeni podczas procesu w klatkach, dawni przyjaciele zamieniają się w dzikie zwierzęta. Plują, rzucają się na kraty, żądają krwi „Zdrajcy”.Jedynym sojusznikiem żyjącego w ukryciu, zaszczutego mężczyzny jest legendarny sędzia Falcone.

Jezioro Dzikich Gęsi

Plakat

Jezioro Dzikich Gęsi

reżyseria: Diao Yinan
scenariusz: Diao Yinan
obsada: Ge Hu, Lun-Mei Kwei, Fan Liao, Regina Wan
produkcja: 2019, Chiny
czas trwania: 117'
wersja językowa: Mandaryński z polskimi napisami

Główny bohater filmu Diao Yinana, którym jest gangster Zhou, wpada w poważne tarapaty. Po tym, jak omyłkowo zastrzelił policjanta, sam staje się ruchomym celem. Jedyną szansą dla mężczyzny jest ucieczka.

Pomocy Zhou szuka u miejscowej prostytutki. To właśnie kobieta ma być jego łącznikiem ze światem. Zwłaszcza że nikomu oprócz niej nie może zaufać. W pogoń za bohaterem rusza bowiem nie tylko żądna zemsty policyjna jednostka specjalna, ale i skuszeni potencjalnym zarobkiem łowcy nagród, a w tle pojawia się również była żona mężczyzny.

W wielopoziomowym, pełnym retrospekcji kryminale Diao Yinana nic nie jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka. Reżyser skutecznie myli tropy, co rusz umiejętnie pogrywając z uwagą widza. „Jezioro Dzikich Gęsi”, podobnie jak poprzedni film chińskiego reżysera „Czarny węgiel, kruchy lód”, to stylowe kino neo-noir, w warstwie wizualnej mocno zainspirowane niemieckim ekspresjonizmem.

Purpurowe morze

Plakat

Purpurowe morze

reżyseria: Amel Alzakout, Khaled Abdulwahed
scenariusz: Eitan Efrat, Daniel Mann
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 67'

„Widzę wszystko” – mówi, jakby to była klątwa. Wspaniałe słońce, czyste, błękitne niebo. Spokojne morze. Brzęczące głosy. Spokojna chwila, gdyby nie fakt, że morze stoi pionowo, jak wodospad. Pęd obrazów – wirujących, do góry nogami, wstrząsających. Ludzie na łodzi, w wodzie, krzyki, kamizelki ratunkowe, gwizdki. Fluorescencyjny pomarańczowy, geometryczne kształty rzucane przez słońce. Nie ma już horyzontu, nieba, góry ani dołu, jest tylko głębia i nie ma czego się trzymać. Nawet czas się zatrzymuje, kurczy w brutalnej teraźniejszości.

Filmuje i przemawia. Do niego, do siebie, może do nas. Nogi w dresowych spodniach, dżinsach, stłoczone razem. Bluzka z motylami, wygląda na to, że ich skrzydła trzepoczą w wodzie. Wężowy pasek płaszcza, pognieciony plastikowy kubek, paczka papierosów. Pieprzę was wszystkich! Mówi, wścieka się i filmuje, żeby pokonać zmęczenie, zimno, fakt, że pomoc nie nadchodzi. By pokonać umieranie, żeby coś zostało.

To, co oglądamy w tym porażającym dokumencie, to zmontowane później nagranie ze sportowej kamery, którą Amel Alzakout miała na sobie, gdy przepełniona łódź z uchodźcami zaczęła tonąć na Morzu Śródziemnym.

Schlingensief - Krzykiem przerwać milczenie

Plakat

Schlingensief - Krzykiem przerwać milczenie

reżyseria: Bettina Böhler
scenariusz: Bettina Böhler
obsada: Christopha Schlingensiefa, Tildy Swinton, Irm Hermann, Udo Kiera, Sophie Rois
produkcja: 2020, Niemcy
czas trwania: 122'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Christoph Schlingensief, niemiecki reżyser operowy, teatralny, radiowy, konferansjer talk shows, performer i reżyser filmowy. Artysta totalny, bezwzględny prowokator, który przy użyciu czarnego humoru oraz absurdu w polemiczny sposób niepokornie eksplorował tematy związane z polityką i wykluczeniami stygmatyzującymi ludzi zaliczanych do marginesu społeczeństwa. Ale to właśnie poprzez sposób, w jaki realizował swoje filmy, łącząc różne metody, formy oraz gatunki filmowe odwołujące się do estetyki trash cinema, science fiction, porno czy horroru, prowokował odbiorców do refleksji nad kwestiami przez niego poruszanymi. Schlingensief był w Niemczech gwiazdą tej rangi co bożyszcza muzyki pop, znani politycy czy aktorzy mainstreamowi. Zwieńczeniem jego działalności artystycznej był otrzymany pośmiertnie Złoty Lew w Wenecji – za najlepszy narodowy pawilon w 2011 roku. Projekt nosił tytuł „Kościół Strachu” i przedstawiał jego zmagania z rakiem zrealizowane w formie fluxusowskiego oratorium.

Film Bettiny Böhler jest hołdem złożonym Schlingensiefowi w 10 rocznicę jego śmierci. To swoisty found footege zmontowany z filmowych kadrów, prywatnych ujęć video, wywiadów, fragmentów spektakli teatralnych i dokumentacji performansów. Dzięki perfekcyjnemu montażowi powstał niezwykły portret tego wyjątkowego i wszechstronnego artysty.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

McQueen

Plakat

McQueen

reżyseria: Ian Bonhôte, Peter Ettedgui
scenariusz: Ian Bonhôte, Peter Ettedgui
obsada: Lee Alexander McQueen
produkcja: 2018, Wielka Brytania
czas trwania: 111'
wersja językowa: Angielski, francuski z polskimi napisami

Wizjoner. Buntownik. Geniusz. Aleksander McQueen.
Przyszedł znikąd i na zawsze odmienił świat mody. Zwykły chłopak z biednej dzielnicy Londynu stworzył wartą miliony dolarów, luksusową markę. Stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon sztuki współczesnej.

Odważny i bezkompromisowy, McQueen zwykł mawiać: „Moje pokazy mody to sex, drugs and rock n’roll. Mają elektryzować. Wywoływać emocje. Szok i atak serca”. Skąd czerpał wielką wewnętrzną siłę, dzięki której podbił hermetyczny świat haute couture? Projektował dla brytyjskiej królowej i największych gwiazd, takich jak Rihanna czy Nicole Kidman. U szczytu sławy popełnił samobójstwo. Jaką tajemnicę kryło jego życie?

„McQueen” to oparta na faktach historia artysty – równie fascynująca, jak jego dzieła. Opowieść o człowieku, któremu niezwykła wrażliwość i energia pozwoliły wspiąć się na szczyty sławy i świata pop kultury.

Służąca

Plakat

Służąca

reżyseria: Park Chan-Wook
scenariusz: Park Chan-wook, Chung Seo-kyung
obsada: Kim Min-hee, Ha Jung-woo, Jo Jin-woong
produkcja: 2016, Korea Południowa
czas trwania: 145'
wersja językowa: Koreański, japoński z polskimi napisami

Najnowszy film Park Chan-wooka, twórcy „Oldboya” i „Pani Zemsty”. Przewrotny thriller oparty na bestsellerowej powieści Sarah Waters „Złodziejka”.

Korea, lata 30. XX wieku. Oszust z nizin społecznych postanawia podstępem rozkochać w sobie piękną Japonkę – dziedziczkę wielkiej fortuny – aby przejąć jej majątek. W tym celu umieszcza w jej najbliższym otoczeniu tytułową służącą – posłuszną sobie naciągaczkę, która ma zaskarbić względy milionerki i stać się jej zaufaną powiernicą. „Służąca” to opowieść o trójkącie miłosnym, pożądaniu, seksualnych fantazjach i wyrafinowanej zemście. Widziana z różnych perspektyw intryga z minuty na minutę diametralnie się zmienia, zmierzając ku przewrotnemu finałowi.

Park Chan-wook stworzył porażające wizualnie i trzymające do końca w napięciu widowisko, w którym nic nie jest tym, czym się początkowo wydaje. „Służąca” podbiła serca widowni tegorocznego festiwalu w Cannes, gdzie film miał swoją światową premierę.

Mój koniec. Twój początek / Mein Ende. Dein Anfang

Plakat

Mój koniec. Twój początek / Mein Ende. Dein Anfang

reżyseria: Mariko Minoguchi
scenariusz: Mariko Minoguchi
obsada: Saskia Rosendahl, Edin Hasanovic, Julius Feldmeier
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 110'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Nora i Aron są młodzi, bardzo zakochani i na początku wspólnej życiowej drogi. Połączyło ich przypadkowe spotkanie i przypadek zaważy o ich losie. Podczas napadu rabunkowego na bank, w którym znajdą się pewnego feralnego dnia, ślepa kula trafi Arona i pozbawi go życia. Nora będzie musiała nauczyć się żyć z tą stratą. Kolejny przypadek, albo też przeznaczenie, połączy dziewczynę z Natanem, młodym mężczyzną, który uratuje ją przed nieumyślnym wejściem pod koła nadjeżdżającego samochodu. Los splecie ponownie tych dwoje, a ich przeszłość i przyszłość, ułożą się na osi czasu jak puzzle.

Aron był fizykiem, zajmował się relatywizmem czasu i twierdził, że przeszłość ma tak samo ważny wpływ na teraźniejszość jak przyszłość. Tę zasadę zdaje się stosować także reżyserka filmu, Mariko Minoguchi, której opowieść nie jest linearną narracją. Losy powiązanych ze sobą bohaterów poznajemy poprzez krótkie, pomieszanie ze sobą wycinki czasowe, które dopiero na końcu ułożą się w zamkniętą historię. Forma precyzyjnego i często zaskakującego montażu pozwala trzymać widza w napięciu od początku aż do samego końca filmu.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

Kryptonim Curveball / Curveball

Plakat

Kryptonim Curveball / Curveball

reżyseria: Johannes Naber
scenariusz: Oliver Keidel
obsada: Sebastian Blomberg, Dar Salim, Virginia Kull, Thorsten Merten, Michael Wittenborn
produkcja: 2020, Niemcy
czas trwania: 108'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Curveball to kryptonim operacji wywiadowczej związanej z irakijskim uchodźcą, Rafidem Alwanem, który ubiegał się w 1999 roku o azyl w Niemczech. Podczas przesłuchań podaje się za inżyniera chemika i w zamian za przyznanie mu obywatelstwa oferuje informacje dotyczące broni biologicznej, będącej rzekomo w posiadaniu Saddama Husseina. Tajemniczym przybyszem z Bilskiego Wschodu natychmiast zainteresowała się Federalna Agencja Wywiadowcza. Jej współpracownik, biolog Arndt Wolf, wrócił niedawno z Iraku, z misji wywiadowczej, podczas której wraz z amerykańskimi agentami szukał dowodów na istnienie fabryk produkujących Anthrax, śmiertelną substancję paraliżującą układ oddechowy. Kiedy wiec podczas nieformalnego spotkania inżynier Alwan rysuje na serwetce plan mobilnego zakładu wytwarzającego broń biologiczną w jego kraju, Wolf świętuje sukces.

Film Johannesa Nabera nie jest dokumentem, ale oparty został na bardzo dokładnej kwerendzie oraz licznych rozmowach z uczestnikami i świadkami tamtych wydarzeń. W kadry filmu wpleciony jest materiał dokumentalny, który łączy się z fabułą tej nieprawdopodobnej wręcz historii: podczas posieczenia Rady Bezpieczeństwa ONZ amerykański minister spraw zagranicznych Colin Powell wygłasza mowę mającą przekonać słuchaczy, że Saddam Hussein produkuje tajną broń biologiczną i ilustruje ją rysunkiem wykonanym przez irakijskiego inżyniera. Niecały miesiąc później zaczyna się wojna z Irakiem.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

Basia 3

Plakat

Basia 3

reżyseria: Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski
scenariusz: Szymon Jachimek, Zofia Stanecka, Marcin Wasilewski, Szczepan Prot Różalski
obsada: Julia Gawrysiak, Barbara Kubiak, Beata Wyrąbkiewicz, Maciej Kowalik
produkcja: 2019, Polska
czas trwania: 48'
wersja językowa: Polski

Trzecia odsłona przygód ulubienicy przedszkolaków, znanej wielbicielom kultowej serii książek. W kolejnych czterech epizodach Basia, z właściwym sobie urokiem i energią, stawia czoła wyzwaniom codzienności: zmaga się z domowym bałaganem, radzi sobie z kolejnymi obowiązkami, nawiązuje nowe przyjaźnie i przygotowuje się do Świąt.

Basia to 5-latka, która nie tylko uczy się świata wokół siebie, ale też go kształtuje. Rodzicom pozwala spojrzeć na życie z dziecięcej perspektywy i ma pozytywny wpływ na przyjaciół w przedszkolu. „Basia 3” to adaptacja książek z kultowej serii stworzonej przez Zofię Stanecką i Mariannę Oklejak. Reżyser serialu Marcin Wasilewski zachował styl rysunków i poczucie humoru charakterystyczne dla książek o Basi. Partnerem filmu jest wydawnictwo Egmont Polska, które już od 10 lat wydaje serię o przygodach rezolutnej Basi, która jest pierwszą na polskim rynku próbą wypromowania na szeroką skalę polskiego współczesnego bohatera dziecięcego.

Zestaw czterech odcinków: „Basia i bałagan”, „Basia i Mama w pracy”, „Basia i Titi”, "Basia i Boże Narodzenie"

Czerwony żółw

Plakat

Czerwony żółw

reżyseria: Michael Dudok de Wit
scenariusz: Michael Dudok de Wit, Pascale Ferran
produkcja: 2016, Francja, Japonia, Belgia
czas trwania: 80'
wersja językowa: Bez dialogów

Znajdujesz się na bezludnej wyspie. Wokół ani śladu człowieka, żadnego zgiełku, tylko morze i plaża. Wiatr jest świeży, zamiast smogu morska bryza. Od cywilizacji dzieli cię bezkresny ocean. Co robisz? Delektujesz się swobodą czy budujesz tratwę? Gdzie jesteś? W więzieniu czy w raju?

Legendarne japońskie Studio Ghibli („Spirited Away: W krainie Bogów”) przedstawia urzekającą baśń dla dorosłych, która została nagrodzona w Cannes, nominowana do Oscara i zwyciężyła w projekcie Scope100, w którym to sami widzowie wybierają filmy dla widzów.

Wyrusz w niezwykłą podróż i odkryj w sobie bezludną wyspę podczas seansu filmu, który oczarował widzów na całym świecie.

The Square

Plakat

The Square

reżyseria: Ruben Östlund
scenariusz: Ruben Östlund
obsada: Elisabeth Moss, Dominic West, Claes Bang, Terry Notary
produkcja: 2017, Niemcy, Francja, Szwecja, Dania
czas trwania: 145'
wersja językowa: Angielski, duński, norweski z polskimi napisami

Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji „The Square”, z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunku okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.

Berlin Alexanderplatz

Plakat

Berlin Alexanderplatz

reżyseria: Burhan Qurbani
scenariusz: Burhan Qurbani, Martin Behnke
obsada: Welket Bungué, Albrecht Schuch, Jella Haase, Joachim Król
produkcja: 2020, Niemcy
czas trwania: 183'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Berlin Alexanderplatz to współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina. Bohaterem tej klasycznej pozycji literatury niemieckiej jest Frank Biberkopf, robotnik, który po odbyciu kary więzienia za zabójstwo zostaje zwolniony i pragnie zacząć nowe życie. Książka jest też opowieścią o Berlinie lat dwudziestych oraz jego mieszkańcach, przede wszystkim tych należących do najniższych warstw społecznych i świata przestępczego. Burhan Qurbani w swoim filmie również skupia się na ludziach wykluczonych z wielkomiejskiej społeczności, funkcjonujących w jej podskórnym, często niewidocznym obiegu, poza prawem lub na jego granicy. Filmowy Franz Biberkopf nazywa się Francis B, jest afrykańskim uchodźcą i podobnie jak jego książkowy pierwowzór, ma na sumieniu śmierć bliskiej osoby. We współczesnym berlińskim tyglu, różnokolorowym i różnojęzycznym próbuje zbudować nowe, uczciwe życie. Jednak okoliczności społeczno-polityczne oraz ekonomiczne uwarunkowania pozbawiają młodego mężczyznę szans na realizację tych planów. W sytuacji bez wyjścia pojawia się człowiek, uosobienie zła i przemocy, który obiecuje rozwiązać wszystkie problemy Francisa. Cena jaką za to zapłaci będzie ogromna.

Film Qurbaniego balansuje pomiędzy kadrami przemocy i fiesty, pomiędzy scenami z nocnych klubów i domów publicznych, napadów i narkotykowych dilów. Berlińska metropolia, podobnie jak przed stu laty w powieści Döblina, jest równoprawnym bohaterem tej opowieści, a zdjęcia zanurzone w neonowym, nocnych świetle, odkrywają świat niedostrzegalny na co dzień.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

Martin Eden

Plakat

Martin Eden

reżyseria: Pietro Marcello
scenariusz: Maurizio Braucci, Pietro Marcello
obsada: Luca Marinelli, Jessica Cressy, Denise Sardisco
produkcja: 2019, Włochy, Francja
czas trwania: 129'
wersja językowa: Włoski z napisami polskimi

Z chwilą, gdy tytułowy bohater filmu Pietra Marcella, wywodzący się z klasy robotniczej Martin Eden, spotka na swej drodze Elenę, nie ma wątpliwości, że to miłość od pierwszego wejrzenia. Myśl o ślubie z pochodzącą z dobrze sytuowanej przemysłowej rodziny młodą kobietą powoli staje się jego obsesją.

Wyglądać to może na mezalians, bo cała wiedza, jaką do tej pory w swoim życiu zdobył Martin, opiera się nie na szkolnej edukacji, a na byciu w drodze. Zamiast kończenia kolejnych klas od wczesnych lat pływał na statkach, imając się różnych dorywczych zajęć. Chcąc zatrzeć klasową różnicę i skromne pochodzenie, marzy o zdobyciu wykształcenia oraz rozpoczęciu kariery pisarskiej. Wsparcie znajduje u boku starszego lewicowego intelektualisty, który przyczyni się także do politycznego przebudzenia bohatera.

Luca Marinelli odtwórca tytułowej roli, wspaniale odgrywa sprzeczności targające bohaterem i przekonująco pokazuje kolejne etapy drogi jego bohatera z naiwnego, zakochanego chłopaka w zgorzkniałego i rozczarowanego życiem degenerata.

Lekcja niemieckiego / Deutschstunde

Plakat

Lekcja niemieckiego / Deutschstunde

reżyseria: Christian Schwochow
scenariusz: Heide Schwochow
obsada: Ulrich Noethen, Tobias Moretti, Johanna Wokalek, Sonja Richter, Tom Gronau
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 125'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Siggi, dziesięcioletni bohater filmu Lekcja niemieckiego, jest synem nazistowskiego policjanta. Wraz z rodzicami mieszka w małej nadmorskiej wiosce, do której wieści o wydarzeniach ze świata zewnętrznego docierają poprzez rozporządzenia, jakie otrzymuje ojciec chłopca. Dotyczą one jednak przede wszystkim zamieszkałego w tej samej miejscowości malarza Maxa Nansena i sztuki, którą uprawia. Ekspresjonistyczne obrazy nie wpisują się ani w pożądaną przez władzę formę, ani tematykę. Chociaż policjant i artysta w młodości byli przyjaciółmi, a ten ostatni jest nawet ojcem chrzestnym Siggiego, wypełnienie rozkazu i obowiązek wobec obowiązującego prawa jest dla Jensa Jepsena, jedynego przedstawiciela władzy w tym miejscu, powinnością wobec której nie może się uchylić. Nie może więc zaakceptować, że Max uprawia „zdegenerowaną sztukę” mimo wydanego mu zakazu. Siggi zostaje wplatany przez ojca w jego prywatną i służbową walkę z malarzem, choć chłopak wyraźnie sympatyzuje z dawnym przyjacielem domu i zamiast na niego donosić, postanawia pomóc artyście.

Film Christiana Schwochowa oparty jest na bestselerowej książce Siegfrieda Lenza, wybitnego niemieckiego pisarza urodzonego w Ełku. Choć akcja opowiadanej historii toczy się w nazistowskich Niemczech, to reżyser starannie unika wszelkich symboli, które kojarzymy z tym czasem, nadając tym samym swojemu filmowi uniwersalny i ponadczasowy wymiar.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

Młodość

Plakat

Młodość

reżyseria: Paolo Sorrentino
scenariusz: Paolo Sorrentino
obsada: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano, Jane Fonda
produkcja: 2015, Francja, Wielka Brytania, Włochy
czas trwania: 118'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami

Najnowszy film twórcy nagrodzonego Oscarem “Wielkiego piękna”. Paolo Sorrentino przedstawia olśniewającą wizualnie, pełną emocji i błyskotliwego humoru opowieść o gościach luksusowego hotelu u podnóża Alp.

Wybitny kompozytor (Michael Caine) otrzymuje od angielskiej królowej nieoczekiwaną propozycję. Piękna kobieta (Rachel Weisz) chce się dowiedzieć, dlaczego mąż porzucił ją dla dziewczyny (Paloma Faith), od której wszystko ją różni. Słynny reżyser (Harvey Keitel) szuka idealnego zakończenia dla swojego najważniejszego filmu. Charyzmatyczny aktor (Paul Dano), znany z roli w superprodukcji, chce znaleźć prawdziwe życiowe wyzwanie. Miss Universe postanawia wszystkim pokazać, dlaczego to ona jest najpiękniejszą kobietą na świecie. Wielka gwiazda (Jane Fonda) zjawia się po latach, by prosto w twarz powiedzieć mężczyźnie swojego życia, co naprawdę o nim myśli. Kilka letnich dni, podczas których wyjdą na jaw najgłębsze tajemnice, a wystawione na próbę zostanie powszechne pragnienie wiecznej młodości.

Ema

Plakat

Ema

reżyseria: Pablo Larraín
scenariusz: Pablo Larrain, Guillermo Calderon, Alejandro Moreno
obsada: Mariana Di Girolamo, Gael Garcia Bernal, Santiago Cabrera
produkcja: 2019, Chile
czas trwania: 113'

Najlepszy film na upalne lato. Pokazywana w konkursie głównym festiwalu w Wenecji Ema Pabla Larraína (Jackie, Srebrny Niedźwiedź za El Club) to filmowy rollercoaster z magnetyczną Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcíą Bernalem w rolach głównych.
Nieuchwytna jak płomień, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Taniec to dla niej całe życie – dla swojej pasji jest gotowa poświęcić dosłownie wszystko. Wspólnie z mężem-choreografem podejmuje kontrowersyjną decyzję, przez którą upada jej dawny świat, a na zgliszczach starego porządku wyrasta zupełnie nowy – gdzie kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia. W nowym świecie Ema jeszcze mocniej zatraca się w seksualnym, agresywnym reggaetonie.
Film Larraína to manifest nowego kina, które nasłuchuje pulsu życia, uczy się języka nowego pokolenia. I zamiast snuć opowieść – tańczy.

Climax

Plakat

Climax

reżyseria: Gaspar Noé
scenariusz: Gaspar Noé
obsada: Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile
produkcja: 2018, Francja
czas trwania: 95'
wersja językowa: Francuski, angielski z polskimi napisami

„Climax” to hipnotyczny, odurzający, pulsujący energią i muzyką lat 90-tych film Gaspara Noé. Najnowsze dzieło reżysera „Love” „Nieodwracalne” i „Wkraczając w pustkę” stało się sensacją ostatniego festiwalu w Cannes, gdzie okrzyknięto je szatańską wersją „Step Up”.

Inspirowana autentycznymi wydarzeniami opowieść o grupie tancerzy, którzy w pewną zimową noc spotykają się w opuszczonej szkole na odludziu. Taneczna próba w rytm przebojów Daft Punk, Aphex Twin i Soft Cell szybko zamienia się w pełną seksualnego napięcia imprezę. Gdy wychodzi na jaw, że domowej roboty sangrię ktoś doprawił narkotykami, dzika zabawa w zamkniętym budynku przeradza się w ekstremalny, psychodeliczny trip.

Na planie swojego najnowszego projektu reżyser sam stanął za kamerą, a do choreograficznych fajerwerków zatrudnił profesjonalnych tancerzy. W obsadzie znalazła się Sofia Boutella, tancerka i aktorka („Atomic Blonde”), a także francuski DJ Kiddy Smile. Na ścieżkę dźwiękową do „Climaxu”, obok przebojów elektro z lat 90-tych, trafił również – skomponowany specjalnie na potrzeby filmu – utwór „Sangria” Thomasa Bangaltera z Daft Punk.

Gaspar Noé w wizualnie porywający sposób pokazuje, do czego zdolni są ludzie, gdy zbiorowo puszczają im hamulce i budzą się wewnętrzne demony. Wybierz się na najbardziej szaloną imprezę tej jesieni, zanurz w tanecznym piekle – i spróbuj przeżyć „Climax”.

Gypsy Queen

Plakat

Gypsy Queen

reżyseria: Hüseyin Tabak
scenariusz: Lukas Gnaiger
obsada: Alina Serban, Tobias Moretti, Irina Kurbanova
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 112'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Ali, bohaterka filmu Hüseyina Tabaka, jest rumuńską Romką. Skonfliktowana z ojcem i wykluczona ze swojej społeczności decyduje się na wyjazd do Niemiec. Jako samotna matka dwójki dzieci, bez wykształcenia i zgody na pobyt, skazana jest na dorywcze, wyniszczające zdrowie prace i na poniżający wyzysk przez pracodawców. Pewnego dnia trafia jako sprzątaczka do nocnego klubu w hamburskiej dzielnicy St. Pauli, w którego piwnicach odbywają się zawody bokserskie. Obok ringu jest też sala treningowa, gdzie Ali czasami wyładowuje swoje narastające frustracje. Właściciel lokalu, były bokser, szybko rozpoznaje, że Ali nie jest amatorką. Kiedy jeden z występujących w klubie sportowców porzuca pracę, proponuje jej zastępstwo.

Gipsy Queen nie jest filmem o sporcie, boks jest tu tylko jednym z elementów życia bohaterki, która każdego dnia balansuje na egzystencjalnej granicy. Wyzysk w pracy, poniżenie z tytułu pochodzenia, samotne macierzyństwo, konflikt z dorastającą córką, która nie rozumie oraz nie akceptuje odrzucenia i szkolnego mobbingu, zagrożenie odebraniem dzieci przez Jugendamt i nieustające kłopoty finansowe, to codzienne problemy, z którymi mierzy się Ali. Boks, który kiedyś uprawiała, wydaje się dawać jej siłę i być może stanie się szansą na zmianę życiowej sytuacji.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

Kwiat szczęścia

Plakat

Kwiat szczęścia

reżyseria: Jessica Hausner
scenariusz: Jessica Hausner, Géraldine Bajard
obsada: Emily Beecham, Ben Whishaw
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 100'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami

Premiera od 20. listopada

Botaniczny thriller? Dystopijny horror? Dramat rodzinny? Satyra społeczna? Pierwszy anglojęzyczny film Jessiki Hausner („Lourdes”) jest równie nieprzewidywalny, jak ona sama. Alice (Emily Beecham) jest pomysłową biotechnolożką i pracoholiczką, która nie ma czasu na związki - odrzuca m.in. zaloty kolegi z pracy (Ben Whishaw). Udaje jej się wyhodować w laboratorium eksperymentalny, genetycznie zmodyfikowany kwiat, który emituje zapach wywołujący u ludzi wydzielanie oksytocyny, co wprowadza ich w błogi nastrój. Jednak uprawa wymyka się spod kontroli… Wokół Alice zapanowuje niespotykana pandemia szczęścia i beztroski. Jej ukochany syn (po którym nazwała roślinę Little Joe) jest jedną z ofiar. Kobieta zaczyna czuć się coraz bardziej osamotniona i osaczona… Odnosi wrażenie, że pozostali żyją w innym wymiarze, zaś firma skupia się na pomnożeniu zysków ze sprzedaży jej wynalazku.

Tony Halik

Plakat

Tony Halik

reżyseria: Marcin Borchardt
scenariusz: Marcin Borchardt
obsada: Królowa Elżbieta, Fidel Castro, Evita Peron, Richard Nixon, Lech Wałęsa
produkcja: 2020, Polska
czas trwania: 90'
wersja językowa: Polski

Premiera od 2. grudnia

Reżyser, Marcin Borchardt, zabiera nas w podróż śladami jednego z najwybitniejszych podróżników XX wieku. Jest to obejmująca pół wieku dokumentalna epopeja, precyzyjnie zrekonstruowana z unikalnych i nigdy niepublikowanych materiałów archiwalnych, nakręconych przez Halika podczas niezliczonych podróży po całym świecie. Tony Halik, za pomocą swoich kultowych programów przenosił, co wieczór miliony Polaków w miejsca, które im się nawet nie śniły. Film opowiada o jego życiu, przygodach oraz wszelkiego rodzaju przeciwnościach, którym musiał stawiać czoło na każdym kroku. Halik, jak przystało na wytrawnego gawędziarza, lubił publicznie podkoloryzować́ to i owo. Dziś́ trudno dociec, co z tego, o czym mówił wydarzyło się się̨ naprawdę̨, a co jest jedynie pokłosiem jego nieokiełznanej wyobraźni i poczucia humoru.

„Tony Halik to film o podróżniczej pasji i pogoni za marzeniami, ale i o kosztach, jakie trzeba zapłacić, aby mogły się ziścić. Opowieść o płynnej granicy między prawdą a fałszem, wpisanej w niezwykłe losy człowieka, który na tej granicy uczynił swoje miejsce na ziemi” – opowiada Borchardt, który odpowiedzialny jest za film "Beksińscy. Album wideofoniczny".

Tylko zwierzęta nie błądzą

Plakat

Tylko zwierzęta nie błądzą

reżyseria: Dominik Moll
scenariusz: Dominik Moll, Gilles Marchand
obsada: Denis Menochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Valeria Bruni Tedeschi, Nadia Tereszkiewicz, Guy Roger‚ Bibisse’ N’drin
produkcja: 2019, Francja, Niemcy
czas trwania: 116'
wersja językowa: Francuski z polskimi napisami

Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko gdzieś we Francji.

Każda z postaci ma coś na sumieniu, najwyraźniej nie chcąc dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować.

Nowy film cenionego europejskiego reżysera Dominika Molla oparty jest na bestsellerowej powieści kryminalnej autorstwa Colina Niela wydanej w 2017 roku. Struktura „Tylko zwierzęta nie błądzą” może budzić skojarzenia z „Rashomonem” Akiry Kurosawy. Prezentując kolejne punkty widzenia na fabularną tajemnicę, Moll umiejętnie gubi tropy i steruje uwagą widza, zapewniając mu zarówno pełną napięcia intrygę, jak i ekranową rozrywkę.

Toni Erdmann

Plakat

Toni Erdmann

reżyseria: Maren Ade
scenariusz: Maren Ade
obsada: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn
produkcja: 2017, Niemcy
czas trwania: 162'
wersja językowa: Niemiecki, angielski, rumuński z polskimi napisami

Film Maren Ade („Wszyscy inni”) to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią, śmiertelnie poważną bizneswoman a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.

Film w ramach Dni Filmu Niemieckiego

Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą, równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
„Toni Erdmann” jest m.in. laureatem kilku Europejskich Nagród Filmowych, w tym za najlepszy film i dla reżyserki. Był także nominowany do Oscara, do Złotego Globu i BAFTA. Maren Ade stała się tym samym pierwszą kobietą w 29-letniej historii Europejskich Oscarów, której film zdobył główną nagrodę Akademii.

Undine

Plakat

Undine

reżyseria: Christian Petzold
scenariusz: Christian Petzold
obsada: Paula Beer, Franz Rogowski, Maryam Zaree, Jacob Matschenz
produkcja: 2020, Niemcy
czas trwania: 90'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Undine Wibeau jest dyplomowaną historyczką, pracuje w muzeum berlińskiego senatu i oprowadza zwiedzających po wystawie dokumentującej urbanistyczny rozwój niemieckiej stolicy. W swojej opowieści szczególnie chętnie sięga do początków miasta, do jego słowiańskich korzeni i osady założonej na wyspie pośrodku rzeki Sprewy. W kawiarni sąsiadującej z jej miejscem pracy, w niecodziennych okolicznościach poznaje Christopha, z którym wkrótce nawiązuje romans. Chłopak pracuje jako przemysłowy nurek, usuwa usterki w podwodnych turbinach i pomaga pokonać wodę, żywioł, który jest trzecim bohaterem filmu.

Najnowszy obraz Christiana Petzolda to współczesna historia miłosna, nawiązująca do starego mitu o Ondynie. Zamieszkująca stawy, jeziora i rzeki nimfa wodna, z wyglądu podobna jest do ludzi, ale nie ma duszy. Aby wejść w jej posiadanie, musi związać się z człowiekiem. Jeśli kochanek okaże się niewierny, spada na niego klątwa, która skazuje zdrajcę na śmierć. Reżyser buduje w swoim filmie pomost pomiędzy legendą, a współczesną opowieścią o sile miłości. Z artefaktów, znaków i symboli buduje narrację przywołującą ducha romantycznej literatury, która tak chętnie sięgała do ludowych opowieści o wodnej nimfie. Ze znalezionych tam wątków, podobnie jak archeolodzy z odkopanych przedmiotów, snuje swoją opowieść rozpiętą pomiędzy tym, co dosłowne i tym co nierealne.
W głównej roli wystąpiła znana polskim widzom Paula Beer, która za tę kreację otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).

Lara

Plakat

Lara

reżyseria: Jan-Ole Gerster
scenariusz: Jan-Ole Gerster
obsada: Corinna Harfouch, Tom Schilling, Rainer Bock, Volkmar Kleinert, Maria Dragus
produkcja: 2019, Niemcy
czas trwania: 98'
wersja językowa: Niemiecki z polskimi napisami

Lara, bohaterka nowego filmu Jana-Ole Gerstera, kończy 60 lat i w dzień swoich urodzin postanawia wyskoczyć z okna. Realizację tego zamiaru uniemożliwiają interweniujący u sąsiadów policjanci. Bohaterka – rozwiedziona, samotna, bez przyjaciół i znajomych i też bez kontaktu z jedynym synem – musi spędzić urodzinowy dzień inaczej niż zamierzała. W eleganckim kostiumie wychodzi na miasto, aby zrealizować nowy plan. Viktor, syn Lary jest świetnie zapowiadającym się muzykiem, pianistą próbującym sił także w komponowaniu. Wieczorem w berlińskim Theater des Westens ma odbyć się jego koncert. Lara nie jest na niego zaproszona, jej były mąż chroni syna przed destrukcyjnym wpływem matki, Wiedząc, jak ważny jest dla Viktora wieczorny występ, podejmuje oszczędności w banku, udaje się do kasy teatru i wykupuje wszystkie dostępne jeszcze bilety.

Reżyser, Jan-Ole Gerster znany jest polskiej publiczności ze znakomitego filmu Oh-Boy. Tam młody, niepotrafiący sprostać oczekiwaniom innych, bohater włóczy się po nocnym Berlinie odreagowując gromadzące się za dnia problemy. Lara przemierza eleganckie dzielnice niemieckiej stolicy bez celu, aby dotrwać do wieczora, kiedy będzie mogła po raz kolejny wyładować ciążącą jej przez całe życie frustrację.

Bilety w cenie 15 PLN (wszystkie filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery).