Paradox na Leżakach: Alcarras

Plakat filmu Paradox na Leżakach: Alcarras

Paradox na Leżakach: Alcarras

reżyseria: Carla Simón
scenariusz: Carla Simón
obsada: Jordi Pujol Dolcet, Anna Otin, Xènia Roset, Albert Bosch, Ainet Jounou
produkcja: 2022, Hiszpania, Włochy
czas trwania: 120'
wersja językowa: Kataloński, hiszpański, angielski z polskimi napisami

Opowieść przepełniona nostalgiczną aurą końca lata i szerzej – małego końca świata, który znika w obliczu galopującej cywilizacji. W nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem Alcarràs śledzimy blaski i cienie codziennego życia wielopokoleniowej rodziny z tytułowej wioski, która staje w obliczu utraty swojego gospodarstwa.
Alcarràs pełne jest intensywnych smaków i zapachów, które przywodzą na myśl choćby Tamte dni, tamte noce Luki Gadagnina i ma w sobie znaną z Lata 1993 (pamiętnego debiutu Carli Simón) autobiograficzną szczerość, ciepło i dyskretne poczucie humoru. W obu filmach umieszczenie w centrum dziecięcych bohaterów pozwoliło także na nadanie waloru niezwykłości pozornie błahym i codziennym wydarzeniom. Kameralne  Alcarràs wykracza jednak poza ramy intymnego portretu rodziny i kieruje nasz wzrok również na palące problemy współczesności. Spokój prowincjonalnego świata zostaje tu bezpowrotnie zaburzony przez agresywne wtargnięcie postępu technologicznego. W obliczu tych wydarzeń bohaterowie muszą  dokonać wyboru, który zaważy na ich dalszym losie. Co zwycięży: pragmatyzm, czy idealizm?

Blisko

Plakat filmu Blisko

Blisko

reżyseria: Lukas Dhont
scenariusz: Lukas Dhont, Angelo Tijssens
obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne
produkcja: 2022, Belgia, Holandia, Francja
czas trwania: 105'
wersja językowa: Francuski z polskimi oraz angielskimi napisami / In French with Polish and Englishsubtitles

Na ekranie od 17 lutego

Nagrodzone Grand Prix w Cannes Blisko Lukasa Dhonta to niezwykle czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić Rémiego. Nikt we współczesnym kinie nie potrafi pracować z młodymi aktorami tak, jak autor pamiętnej Girl – z każdego gestu, spojrzenia, wypowiedzianego słowa kilkunastoletnich aktorów bije prawda. Dhont opowiada o bezradności, która jest nieodłącznym elementem dojrzewania – któż mając 13 lat, potrafi ocenić siłę swoich uczuć i decyzji? 31-letni belgijski reżyser nikogo nie ocenia i kieruje się niezwykłą empatią, która wyróżnia tylko największych humanistów światowego kina. Blisko staje się nie tylko pięknie sfilmowaną historią coming-of-age, lecz przede wszystkim uniwersalnym filmem o akceptacji swoich błędów i nauce przeżywania najtrudniejszych, najbardziej bolesnych emocji.

Yuku i magiczny kwiat

Plakat filmu Yuku i magiczny kwiat

Yuku i magiczny kwiat

reżyseria: Rémi Durin, Arnaud Demuynck
scenariusz: Rémi Durin, Arnaud Demuynck
produkcja: 2022, Belgia, Francja
czas trwania: 65'
wersja językowa: Polski dubbing (wiek +5)

Mała myszka z ukulele, czyli muzyczna przygoda pełna wrażeń! Yuku musi opuścić rodzinne strony, aby pomóc babci. Odważnie wyrusza w dalekie Himalaje na poszukiwania magicznego kwiatu.

Myszka Yuku mieszka z rodziną w piwnicach wielkiego zamku. Pewnego dnia dowiaduje się, że jej babcia potrzebuje magicznego kwiatu z Himalajów. Rozwiązanie jest proste – trzeba ruszyć w drogę i go znaleźć! W lesie zdającym się nie mieć końca można się zgubić, a wszędzie czyhają dzikie zwierzęta. Yuku ma jednak silną motywację, żeby trafić do oddalonych szczytów. Nieoczekiwaną pomocą dla myszki będą piosenki grane na ukulele i zagadki, które usłyszała w zamkowych piwnicach. Dzięki nim po jej stronie staną Lis i Lisica, a także Królik. Najgroźniejszy rywal, czyli Wilk pilnujący gór, może okazać się nie taki straszny, jak go malują! Czy Yuku uda się pomóc babci i znaleźć magiczny kwiat?

Roztapiająca serca muzyczna animacja zachwyciła widzów 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci. Film zdobył nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych oraz wyróżnienie Zespołu Edukatorów Filmowych.

Niebezpieczni dżentelmeni

Plakat filmu Niebezpieczni dżentelmeni

Niebezpieczni dżentelmeni

reżyseria: Maciej Kawalski
scenariusz: Maciej Kawalski
obsada: Tomasz Kot, Andrzej Seweryn, Marcin Dorociński, Wojciech Mecwaldowski
produkcja: 2022, Polska
czas trwania: 107'
wersja językowa: Polski

Tomasz Kot, Marcin Dorociński, Andrzej Seweryn i Wojciech Mecwaldowski jako artystyczne, naukowe i… celebryckie osobowości początku XX wieku w sensacyjnej historii, której próżno szukać na kartach podręczników! Tadeusz Boy-Żeleński (T. Kot), Witkacy (M. Dorociński), Joseph Conrad (A. Seweryn) i Bronisław Malinowski (W. Mecwaldowski), cztery znakomitości zakopiańskiej bohemy budzą się po mocno zakrapianej, całonocnej imprezie. Głowy pękają im od kaca, nikt nic nie pamięta, a sytuacji nie poprawiają znalezione na podłodze zwłoki nieznanego mężczyzny. Dodatkowo do drzwi domu dobijają się właśnie stróże prawa, a to dopiero początek kłopotów. Rozpoczyna się wyścig z czasem, w którym bohaterowie muszą uwolnić się nie tylko od podejrzeń, ale także od równie niebezpiecznych środowiskowych plotek i jak najszybciej wyjaśnić zagadkę tajemniczej śmierci. Wkrótce za sprawą tych błyskotliwych i uwielbiających ryzyko dżentelmenów tętniące kulturalnym życiem Zakopane stanie się tłem wielkiej intrygi, w którą zamieszani będą gangsterzy, artyści i politycy, w tym Zofia Nałkowska czy Józef Piłsudski. Na drodze bohaterów stanie również Lenin we własnej osobie, który akurat zawitał do Poronina…

Chleb i sól

Plakat filmu Chleb i sól

Chleb i sól

reżyseria: Damian Kocur
scenariusz: Damian Kocur
obsada: Tymoteusz Bies, Jacek Bies, Bartosz „Intruz” Olewiński, Nikola Raczko, Dawid Piejko, Nadim Suleiman, Nadeem Shalave, Małgorzata Puzio, Julia Sauerbier, Wojciech „TPS” Walkiewicz
produkcja: 2022, Polska
czas trwania: 100'
wersja językowa: Polski

Upalne lato, leniwie płynący czas, hip-hopowy freestyle, chłopaki z tatuażami i zalotne dziewczyny, z którymi lepiej nie zadzierać. Tak właśnie wygląda miejsce z czasów młodości, do którego wraca Tymek – student warszawskiej Akademii Muzycznej przygotowujący się do rozpoczęcia światowej kariery jako pianista. Jest tu też jego matka oraz brat Jacek i koledzy z dawnych dni przesiadujący na osiedlu. Tymek pojawia się tu jednak tylko na chwilę – po wakacjach rusza na zachód Europy, gdzie otrzymał stypendium. Ta krótka wizyta w zupełności wystarczy, aby poznał centralny punkt spotkań lokalnej młodzieży jakim jest nowo powstały bar z kebabem. Chłopaki z osiedla dobrze żyją z obcokrajowcami, ale są drobne wyjątki. Z czasem konflikt zaostrza się. Spirala strachu i zagrożenia zaczyna się nakręcać, a Tymek znajdzie się w samym jej centrum.

Uhonorowany na 79. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji Nagrodą Specjalną Jury Orizzonti, inspirowany prawdziwymi wydarzeniami pełnometrażowy debiut Damiana Kocura – laureata ponad stu wyróżnień za swoje wcześniejsze filmy krótkometrażowe. „Chleb i sól” zdobył także trzy nagrody specjalne na 47. FPFF w Gdyni - Nagrodę Dziennikarzy, Nagrodę Jury Młodzieżowego oraz Don Kichota, czyli Nagrodę Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych a także statuetkę dla Najlepszego Reżysera na 59. Golden Orange Film Festival w Antalyi i Nagrodę Publiczności na 16. All About Freedom Festival w Gdańsku. W jednej z głównych ról wystąpił Tymoteusz Bies – utalentowany uczestnik Konkursu Chopinowskiego i wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a partnerują mu m.in. znani z hip-hopowej sceny Bartosz „Intruz” Olewiński i Wojciech „TPS” Walkiewicz. Za produkcją debiutu Damiana Kocura stoją Jerzy Kapuściński i Ewa Jastrzębska, którzy pracowali przy takich obrazach jak: „Sala samobójców. Hejter”, „Supernova” i „Cicha noc”.

Mechaniczna pomarańcza

Plakat filmu Mechaniczna pomarańcza

Mechaniczna pomarańcza

reżyseria: Stanley Kubrick
scenariusz: Stanley Kubrick na podsatwie książki Anthony Burgess
obsada: Malcolm McDowell, Patrick Magee, Adrienne Corri, Michael Bates
produkcja: 1971, Wielka Brytania, USA
czas trwania: 136'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 28. lutego o 18:00

Książka Burgessa z roku 1962 to arcydzieło lingwistycznej formy. Autor zapisał strony slangiem mieszającym angielskie i rosyjskie kolokwializmy. Scenariusz uprościł tę formę, skupiając się przede wszystkim na niesamowitym przebiegu wydarzeń.

Dla Kubricka historia zakochanego w przemocy bohatera stała się punktem do refleksji nad supremacją gwałtu. Film, przepełniony kontrkulturowym buntem lat 70., zadaje fundamentalne pytania. Gdzie leży granica człowieczeństwa, jak daleko może posunąć się międzyludzka manipulacja, gdzie kryje się źródło zła. Od samego początku, rozegranego w scenerii brytyjskiego osiedla, aż po niepokojący finał widz wystawiony zostaje na próbę. Jesteśmy poddawani, podobnie jak bohater, eksperymentowi, który ma pokazać, jak mocno akceptujemy zadawanie przemocy. Seans "Mechanicznej pomarańczy" jest do dziś przeżyciem mocnym, głębokim i wyjątkowo sugestywnym. (Rafał Stanowski dla Onet.pl)

Boże ciało

Plakat filmu Boże ciało

Boże ciało

reżyseria: Jan Komasa
scenariusz: Mateusz Pacewicz
obsada: Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Ziętek
produkcja: 2019, Polska
czas trwania: 112'

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 28. marca o 18:00

„Boże Ciało” to historia 20-letniego Daniela, który w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i skrycie marzy, żeby zostać księdzem. Po kilku latach odsiadki chłopak zostaje warunkowo zwolniony, a następnie skierowany do pracy
w zakładzie stolarskim. Zamiast się tam udać, Daniel kieruje się do miejscowego kościoła, gdzie zaprzyjaźnia się z proboszczem. Kiedy, pod nieobecność duchownego, niespodziewanie nadarza się okazja, chłopak wykorzystuje ją i udając księdza zaczyna pełnić posługę kapłańską w miasteczku. Od początku jego metody ewangelizacji budzą kontrowersje wśród mieszkańców, szczególnie w oczach surowej kościelnej Lidii. Z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza zaczynają poruszać ludzi pogrążonych w tragedii, która wstrząsnęła lokalną społecznością kilka miesięcy wcześniej. Tymczasem w miasteczku pojawia się dawny kolega Daniela z poprawczaka, a córka kościelnej, Marta, coraz mocniej zaczyna kwestionować duchowość młodego księdza. Wszystko to sprawia, że chłopakowi grunt zaczyna palić się pod nogami. Rozdarty pomiędzy sacrum i profanum bohater znajduje w swoim życiu nowy, ważny cel. Postanawia go zrealizować, nawet jeśli jego tajemnica miałaby wyjść na jaw…

Jojo Rabitt

Plakat filmu Jojo Rabitt

Jojo Rabitt

reżyseria: Taika Waititi
scenariusz: Taika Waititi
obsada: Roman Griffin Davis, Scarlett Johansson, Sam Rockwell.
produkcja: 2019, Nowa Zelandia, USA, Czechy
czas trwania: 109'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 23. maja o 18:00

„Jojo Rabbit” to satyryczny obraz II wojny światowej na podstawie powieści Christine Leunens, w którym scenarzysta i reżyser Taika Waititi („Thor: Ragnarok”, „Dzikie łowy”) łączy w charakterystycznym dla siebie stylu humor i patos. Gdy niemiecki chłopiec (Roman Griffin Davis jako Jojo) znajduje młodą Żydówkę (Thomasin McKenzie), którą ukrywa na strychu samotnie wychowująca go matka (Scarlett Johansson), jego świat staje na głowie. Mając u boku jedynie idiotycznego wymyślonego przyjaciela, którym jest nikt inny jak sam Adolf Hitler (Taika Waititi), Jojo musi teraz stawić czoła swemu ślepemu nacjonalizmowi. W pozostałych rolach: Rebel Wilson, Stephen Merchant, Alfie Allen oraz nagrodzony Oscarem Sam Rockwell.

Na rauszu

Plakat filmu Na rauszu

Na rauszu

reżyseria: Thomas Vinterberg
scenariusz: Tobias Lindholm, Thomas Vinterberg
obsada: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang
produkcja: 2020, Dania
czas trwania: 115'
wersja językowa: Duński z polskimi napisami

Pokaz w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego 25. kwietnia o 18:00

W tej historii poznajemy czterech miłych mężczyzn w średnim wieku. Żyją w świecie, który wszyscy dobrze znamy – przepełnionym nudą i przeciętnością, w którym człowiek czuje się pogrążony w monotonii, zagubiony w przyzwyczajeniach, przytłoczony. Jednocześnie bohaterowie mają świadomość, że zbliża się śmierć. Przekroczyli półmetek przeciętnego okresu życia. Wolność młodości, zauroczenia i beztroska powoli stają się odległymi wspomnieniami. Mężczyźni postanawiają wziąć udział w eksperymencie polegającym na systematycznym spożywaniu alkoholu. Początkowo wdrażają swój pomysł w życie w związku z pracą w szkole średniej, gdzie są nauczycielami. (Thomas Vinterberg)

Rzeka

Plakat filmu Rzeka

Rzeka

reżyseria: Jennifer Peedom, Joseph Nizeti,
scenariusz: Jennifer Peedom, Joseph Nizeti,
obsada: narrator Willem Dafoe
produkcja: 2021, Australia
czas trwania: 75'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Na ekranie od 10. lutego.

Spektakularny wizualnie film o roli rzek we współczesnym świecie, z narracją czytaną przez
Willema Dafoe i muzyką m.in. Radiohead.
Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także
nasze potrzeby, kultury i sny. Te arterie świata są bogatym źródłem życia, bez którego człowiek,
zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Film jest spojrzeniem z lotu ptaka na związek ludzkości z
rzekami. Zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, pokazując je w niespotykanej skali i z
niezwykłej perspektywy.
Oglądamy strumień zachwycających pod względem wizualnym obrazów z 39 krajów, autorstwa
najlepszych fotografów przyrody (m.in. Yanna Arthusa-Bertranda), oddających hołd rzekom
zasilającym naszą planetę. Zdjęcia z sześciu kontynentów, często w zwolnionym tempie, w tym
spektakularne ujęcia satelitarne, ukazują teksturę wody, prędkość, z jaką się porusza, a także
niebezpieczeństwa, nieprzewidywalność i ekscytujące piękno, które trudno dostrzec z normalnej
perspektywy. Film dokumentuje też negatywny wpływ człowieka na ekosystem, związany z
fragmentacją rzek i ich kontrolowaniem, a także skutki tych krótkowzrocznych prób rządzenia
naturą.