Nature Is My Homeland

Plakat filmu Nature Is My Homeland

Nature Is My Homeland

reżyseria: Marek Gajczak
scenariusz: Marek Gajczek
obsada: Urszula Zajączkowska, Diana Leonek, Stanisław Łubieński, Krzysztof Maniak
produkcja: 2021, Polska
czas trwania: 54'
wersja językowa: Polski z angielskimi napisami / with english subtitles

Zaskakująco świeże spojrzenie na kwestie ekologii. Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Musimy nauczyć się żyć ze świadomością, że ludzie w nieodwracalny sposób zmienili świat, który dzielą z milionami innych gatunków. Które z nich najlepiej przystosowały się do życia w miastach? Dlaczego filmy przyrodnicze ukazują nieprawdziwy obraz przyrody? Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, które potrafią się przystosować do życia wśród śmieci?.

Serce dębu

Plakat filmu Serce dębu

Serce dębu

reżyseria: Laurent Charbonnier, Michel Seydoux
scenariusz: Michel Fessler, Michel Seydoux
obsada: Dąb, Wiewiórki, Słoniki Żołędziowce, Sójki, Puszczyki, Myszki Polne
produkcja: 2022, Francja
czas trwania: 80'

Od ponad dwustu dziesięciu lat w środku lasu rośnie majestatyczny dąb, który daje schronienie jego licznym mieszkańcom. Poczujcie, jak bije „Serce dębu”.
Ten widowiskowy film ma niezwykłą, godną wszystkich filmowych nagród obsadę: wiewiórki, ryjkowce, sójki, mrówki, myszy polne… Cały ten mały, tętniący życiem, brzęczący i cudowny wszechświat zależy od owego dostojnego drzewa, czerpiąc od niego pożywienie i schronienie, od korzeni aż po gałęzie. Poznajcie wpadających z wizytą przyjaciół, zbłąkanych wędrowców, czułych kochanków, złych sąsiadów oraz bezwzględne drapieżniki. Zanurzcie się wszystkimi zmysłami w ten cudowny mikrokosmos.
„Serce dębu” to spektakularny i wciągający film, który prezentując kolejne cztery pory roku, stanowi liryczną odę do życia, w którym głos zabiera wyłącznie natura

IO

Plakat filmu IO

IO

reżyseria: Jerzy Skolimowski
scenariusz: Jerzy Skolimowski
obsada: Sandra Drzymalska, Tomasz Organek, Mateusz Kościukiewicz, Isabelle Huppert, Lorenzo Zurzolo
produkcja: 2022, Polska, Włochy
czas trwania: 86'
wersja językowa: Polski, włoski z polskimi napisami

Na ekranie od 7. października

„IO” to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w wilgotnych oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina.

Historia „IO” za sprawą niezwykłego zwierzęcego bohatera wykracza poza ludzką perspektywę, ale to przede wszystkim film głęboko humanistyczny – manifest w obronie tego, co pozostało w nas niewinne. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Ten portret zbiorowy, który jednak nie traci z oczu pojedynczej mrówki, łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne. Swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla.

Apokawixa

Plakat filmu Apokawixa

Apokawixa

reżyseria: Xawery Żuławski
scenariusz: Xawery Żuławski, Krzysztof Bernaś, Maciej Kazula
obsada: Mikołaj Kubacki, Natalia Pitry, Marta Stalmierska, Tomasz Kot, Sebastian Fabijański
produkcja: 2022, Polska
czas trwania: 120'
wersja językowa: Polski z angielskimi napisami / In Polish with english subtitles

Złoty Pazur z 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni na ekranie od 7. października!

Czasem kac to nie najgorsze, co może ci się przydarzyć… „Apokawixa” to historia grupy maturzystów, którzy – zmęczeni kolejnymi lockdownami – postanawiają zorganizować nad morzem „melanż życia”. Mimo niepokojąco wysokiego stężenia sinic w Bałtyku i przypadków dziwnych zakażeń początkowo wszystko idzie normalnie – plaża, taniec, seks, picie, miłosne uniesienia i rozczarowania. Z minuty na minutę całość jednak zaczyna wymykać się spod kontroli. W środku imprezy wybucha epidemia zombie. Bohaterowie muszą walczyć o życie.

Silent Twins

Plakat filmu Silent Twins

Silent Twins

reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
scenariusz: Agnieszka Smoczyńska
obsada: Letitia Wright, Tamara Lawrance, Jodhi May, Jack Bandeira
produkcja: 2022, Polska, USA
czas trwania: 113'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with polish subtitles

Zdobywca Złotych Lwów, Nagrody Stowarzyszenia Kin Studyjnych na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych na ekranie od 28. października.

Pokazywany premierowo na festiwalu w Cannes „Silent Twins” to najnowszy film Agnieszki Smoczyńskiej, twórczyni „Córek dancingu” i „Fugi”. Jedna z najoryginalniejszych polskich reżyserek, która o tym, co w nas dzikie i nieokiełznane opowiada z lekkością tanecznych kroków, także w swoim anglojęzycznym debiucie daje popis nieskrępowanej wyobraźni. Wizjonerski, wypełniony muzyką „Silent Twins”, choć zrealizowany w oparciu o reportaż Marjorie Wallace, nosi wyraźne piętno autorskiego stylu. I – podobnie jak poprzednie filmy Smoczyńskiej – pokazuje perspektywę kobiet.

Tym razem są to bliźniaczki z Walii: June i Jennifer Gibbons, które przestają komunikować się ze światem. Od ponurej prowincji, która czarnym dziewczynkom ma do zaoferowania głównie upokorzenia, „milczące bliźniaczki” uciekają w eksplodujące neonowymi kolorami, oprószone słonecznym blaskiem fantazje o pisarskiej sławie, romantycznej miłości i basenach pełnych Pepsi-Coli. Ale podkręcona hormonami nastoletnia wyobraźnia June i Jennifer ma także mroczną stronę – podobnie jak ich podszyta rywalizacją więź.

Gra cieni

Plakat filmu Gra cieni

Gra cieni

reżyseria: Eefje Blankevoort, Els van Driel
scenariusz: Eefje Blankevoort, Els van Driel
produkcja: 2021, Holandia
czas trwania: 90'

Film dokumentuje niebezpieczną podróż do Europy, na jaką decydują się dzieci i nastolatkowie z regionów ogarniętych wojną. Tę „grę”, jak ironicznie nazywają przekraczanie granic, można przypłacić życiem, jednak rezygnacja z niej nie chroni od przedwczesnej śmierci. Wszyscy, którzy postanowili w nią zagrać, mają jeden cel – dotrzeć do Europy wolnej od wojen, głodu i bezprawia.